Vad är det jag ska hålla kvar och vad är det jag ska lämna?

I går – 10 augusti – medverkade jag i en morgonbön på den Sommarakademi som arrangerades på Örebro missionsskola. Ett hundratal personer deltog. Temat för dagarna var ”Resten av vära liv – vad gör vi?” Återkommer med reflektiojner från dagen.

Detta var mitt bidrag i början på dagen!

”Hur tänker vi när det kommer till det som är frågan för bl.a. den här dagen, den om vad vi gör med resten av våra liv?

Jag har läst fram och tillbaka om det som berättas om Paulus dramatiska resa över Medelhavet och tror att där finns något att lära. Hur han som ägde fartyget som Paulus skulle iväg med, mot bättre vetande, gav sig ut på havet och hamnade i värsta ovädret. Som inte tänkte tanken att det som gäller i hamn inte nödvändigtvis gäller ute på öppna havet. Det Paulus hade att säga ville ingen lyssna till. Goda råd var inget för den som såg en möjlighet att tjäna pengar.

Det dröjde inte länge förrän en våldsam storm, den så kallade Nordosten, svepte ner från land. Fartyget fångades av den och kunde inte hålla upp mot vinden, utan vi föll av och länsade undan för den. Vi kom i lä av en liten ö som hette Kauda och lyckades där med nöd och näppe bärga skeppsbåten. Sedan den tagits ombord stagade man upp fartyget som en säkerhetsåtgärd. De var rädda för att de skulle driva upp på Syrtenbankarna, och därför sänkte de rån och seglade vidare så.

Då vi var svårt ansatta av stormen gjorde de sig nästa dag av med en del av lasten, och på tredje dagen vräkte de med egna händer allt löst överbord”, Apg.27:14-19.

Ni som kan mer om att vara på sjön än vad jag kan, ni fattar vidden av dramatiken i det som beskrivs i texten. Jag tänker att på många sätt är det samma dramatik som gäller i vår tid. Där mycket står på spel.

Frågan som jag, bl.a. som församlingspastor, ofta återkommer till, det är den om vad vi ska hålla kvar och vad vi ska släppa taget om? Vad är det vi har anledning att försöka rädda och vad är det vi kan låta gå till botten? Detta gäller också som en fråga för mitt eget liv. När förstår jag vad det är jag ska göra?

Vad är det, när det kommer till tro och liv, som jag har anledning att hålla kvar vid, och vad är det jag bör släppa taget om, för att bevara mitt liv? När andra stormar fram, ska jag också göra det? När andra släpper både det ena och det andra, ska jag också göra det? Som när det kommer till teologi och tradition. När känslan inte riktigt tycks gå i fas med tanken. Eller när jag ser andra i kyrkan frimodigt leva ett annat liv än det jag fullt ut känner mig bekväm med. Vad är det jag ska hålla kvar och vad är det jag ska lämna?

Många bibeltexter handlar om att Jesus är oföränderlig över tid. Paulus  beskriver det genuina kristuslivet som att ”stå fasta och var stadigt rotade i honom”, Ef.3:17. Men det innebär ju ändå inte att hålla fast vid allt. Ändå blir det så ofta så, att om vi ska hålla fast vid Kristus så gäller det också allt annat av det som i en mening är trons utanverk. Mycket av anledningen till att vi sitter här nu, är ju att vi lagt lager på lager, och inser att vi inte orkar med det längre. Sent inser vi att vi borde sagt ”nej” till mycket av detta – långt tidigare. Kanske handlar det nu om att lära oss att säga ”nej” för att vårt ”ja” ska bli meningsfullt och långsiktigt hållbart.

Min bön inför det som är resten av mitt liv, en bön som också kan gälla för den här dagen, det är en bön om klarsyn och mod. Jag tror det är en god kombination som kan hjälpa oss att förstå hur vi förblir stadigt rotad i tron på Jesus Kristus samtidigt som vi blir frimodigare att säga nej till mycket. Tron på Jesus Kristus gör mig fri att gå vidare. Det är den friheten jag gärna vill erövra”.

 

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 253 andra följare

