Så gjorde vi det igen!

Så är en intensiv helg över. Nu har vi avslutat årets kampanj för Världens Barn. I nästan två månader har vi hållit på. Många har varit i farten mest varje helg. Det är en fantastisk upplevelse at få vara med i en rörelse som den lokala kampanj för Världens Barn som vi just genomfört. Jag vet faktiskt inte om det finns någon kommun i landet som har en så bred och omfattade kampanj som den i Eskilstuna. Jag har i flera sammanhang beskrivit vår kampanhj som den absolut bredaste palttformen alla kategorier i sta´n. Vi samverkar med kyrkor och församlingar, organsoationer ocvh föreningar, näringsliv, skolor, kommunen, Musikskolan, kroglivet, media, idrottsrörelsen i sta´n och inte minst bössinsamlimngen gern0m vilken vi nåpr många enskolda i sta´n. Till nästa år tror vi oss kunna utveckla detta samarbete ytterligare.

När vi nu räknat samman allt, har vi i år samlat in 1.570.401 kronor. Detta är 15.99 kr/kommuninnevånare. Vårt mål var att nå 1.5 miljoner kronor. Vi gjorde det! Så har vi för sjunde året i rad utsetts till landets mest generösa storstadskommun. Vi har ju närmast abbonerat på den platsen. För sjunde året i rad ska vi nu ordna en diplomutdelning där vi får ta emot ett diplom från Världens Barn-organisationen. Vi får också ett andra diplom då Sörmland blev det län som samlade in mest – drygt 11 kronor per länsinnevånare.

Självklart gläds vi över att för sjunde året ha gjort det så bra att vi hamnat i den absoluta toppen. Problemet kan möjligtvis vara att luften går ur själva tävlingen då ingen tycks nå våra nivåer. Gävle kammade hem en andraplats med 11.84/kommuninnevånare. En och annan ifrågasätter den här typen av tävlande i ett givande som Världens Barn-insamlingen, men jag tänker att dom som är de stora vinnarna är världens barn som behöver allt det vi kan samla in. Behoven är stora och vi kommer aldrig att kunna föträndra livet för mer än en liten del. Totalt har Världens Barn-kampanjen samlat in mer än 1.2 miljarder kronor sedan stasrten för mer än 10 år sedan. I år landar slutresultatet på ca 78.5 miljoner kronor. Utan att än veta det så har det lokala insamlingsarbetet förmodligen bidragit med mer än hälften till dessa nästan 80 miljoner.

Sveriges Television och P4-kanalerna har gjort en förtjänstfull insats i årets kampanj. Så har det inte alltid varit. För några år sedan var det närmast haveri. Då var vi flera som ställde SVT mot väggen och förklarade att om vi inte får en bättre spegling av det lokala kampanjarbetet så lägger vi av. Tillsammans med Öckerö kommun var vi några från Eskilstuna som mötte reperesentanter för SVT:s ledning och Radiohjälpen för att resonera igenom den situatuion som uppstått. I år hade vi ett team från SVT på plats i Eskilstuna som i ett litet inslag som sändes i går kväll skildrade något av vår lokala kampanj. Det är viktigt att SVT med sin genomslagskraft ger ett rimligt utrymme åt det lokala kampanjarbete som Världens Barn-kampanjen står och faller med. VB-kampanjen är Radiohjälpens allra största insamling. På många sätt unik genom sitt samarbete med så många lokala samarbetspartners. Det är därför viktigt att SVT och Radiohjälpen vårdar kontakten med just det lokala kampanjarbetet. Poängen är att alla våra lokala kampanjarbetare uppmärksammans för vad man gör och får cred för detta. Många gör en så fantastisk insats och avsätter mycket tid för bl.a. bössinsamlingen under de här veckorna.

Till allt det som vår insamling betyder för ett antal barn världen över tänker jag att det vi gjort också betyder något för Eskilstuna. Det gör något med oss när vi får en möjlighet att uttrycka vår generositet. När vi bryr oss om en annan gör det något med oss. Frågan är ju hur vui tar vara på detta? Hur tänker kommunens marknadsföringsansvariga om hur man tänker ta tillvara på våra framgångar i Världens barn-kampanjen? Vi bjuder på denna framgång. Jag vet inte hur det är just nu om det står något på de digitala infartsskyltarna utefter E 20 om våra framgångar? Detr borde göra det!  Med stora bokstäver!

Nu är årets kampanj över och vi ska utvärdera det vi gjort. Redan i detta utvärderande lägger vi grunden för nästa års kampanj. Vi tror ju på en fortsättning 2013. Inte så mycket för tävlingen om den mest generrösa storstadskommunen som det att behoven är så stora bland världens barn.

About these ads

En kommentar till Så gjorde vi det igen!

  1. Föreningen Omtanke skriver:

    Hej – vet man om några pengar faller tillbaka till barnen i Eskilstuna eller går de utanför Sverige?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 253 andra följare

%d bloggers like this: