Länge leve entusiasterna!

I måndags kväll lyssnade jag till acapellagruppen Viba Femba – inte på nå´n av mälardalens mer kända scener utan mitt ute på landsbygden – några mil utanför Eskilstuna. Platsen var Näshulta och konserten inledningen på Näshulta kulturdagar. Nästan 400 personer hade hittat vägen ut till denna tillfälliga konsertplats. En fantastisk kväll – på alla sätt. Eskilstuna-Kurirens recension tycker jag var väl avmätt. En blandad repertoar där jag ibland var på väg att se mig omkring om det ändå inte fanns några musiker gömda i buskarna. Imponerande vad en grupp på fem levererar av musikalitet.

Det jag på ett sätt är än mer imponerad av, det är alla de entusiaster som gjorde den här kvällen möjlig. Alla dom som slitit för att bygga scen och sätta upp ett jättelikt tak av segelduk. Dom som fixat bänkar, ordnat med parkeringsplatser, kokade korv och serverade kaffe. Detta var dessutom bara början på flera dagar av aktiviteter. Det är så här man håller en bygd igång. Länge leve entusiasterna i Näshulta som går man ur huse för att skapa en kulturscen mitt ute på landsbygden! Det är hopp om livet – också landsbygdslivet.

Hur skulle det bli om alla entusiaster gick ut i strejk och krävde betalt för allt det man så här långt gjort gratis? Kaos och haveri naturligtvis. Inte mycket skulle längre fungera i kulturlivet, i idrottsvärlden, förenings- och församlingslivet och allt vad det nu är. Jag har försökt få Eskilstuna kommun att förstå detta och ta initiativ till något där föreningslivet bjuds in och kommunen säger ett tack för det kommunen aldrig skulle ha råd att betala för. På många sätt är det så att kommunen står och faller med alla dessa ideella insatser. Ett tack vore på sin plats! När förstår kommunens höga företrädare det? Jag bara undrar! Tills dess saluterar jag med egen ”kanon” – länge leve entusiasterna!

Kommentera

