Kalas och Gardells Jesus

Semester är både det ena och det andra. Semester är så´n där viktig tid då det är mer lust än plikt. Inte så mycket som måste göras men annat vi gör för att det är roligt att göra det. Så blir det en blandning av just det ena och det andra. Semestertid är för mig gärna lästid. Inte för att jag måste – men gärna vill. Inte så sällan så håller det där i sig en bra bit in på hösten. Det är väl så vi tänker om mycket av det vi gör under sommaren – att vi gärna vill att det följer med oss en bit in i hösten.

Nu är det kalastider. Bibbie fyller år och huset fylls av hurrarop och glada vänner. Flera dagar i sträck. Va´kul att fylla år när solen skiner och bjuder på härliga varma kvällar. Annat är det i januari…Jag ska inte säga att jag  kommer ihåg det, men har många gånger hört hur det var då jag föddes en dag i januari då snön yrde och kylan gjorde så att det knäppte i husknutarna. Det blir ett annat slags firande då snö och kyla ska besegras…Nej – jag är inte bitter.

Just nu har jag hunnit en bit in i Jonas Gardells så omtalade bok ”Om Jesus”. Jag vet att jag borde ha läst boken ”Om Gud” – men den står i bokhyllan – utamande men likväl oläst. Utan att ha hunnit så långt i boken ”Om Jesus”, kan jag inte riktigt förstå varför en del fromt folk gått i taket för det Jonas Gardell skriver. Är det nå´n typ av avudssjuka för att Gardell får människor att läsa om Jesus som nästan ingen annan lyckas med?

Det är i sanning en märklig och lite motsägelsefull känsla att läsa Gardells texter. Jag är både imponerad och kritisk. Får lov att återkomma mer till det. I ena stunden är det inget som håller måttet, i den andra predikar Gardell på om Gud och Jesus som det allra mest självklara i livet. Kanske är det precis just här som många blir så frustrerade – dom för vilka tron är beroende av att varje sats i evangeliernas berättelse om Jesus måste vara faktisk sann. Gardell ifrågasätter om Jesus verkligen föddes i Betlehem – hej å hå – men konstaterar i nästa sats att ”Även om julevangelierna alltså inte är historiskt sanna kan de likafullt bära på en djupare och på många sätt viktigare sanning”. Så tror jag också att det är. Jag störs inte av de motsägelser som jag vet finns där. Motsägelserna gör inte tron mindre sann. Jag återkommer om detta.

Jonas Gardell rubbar verkligen våra cirklar. Det han skriver ligger nära till den diskussion som i annat sammanhang förs om Humanisternas kampanj ”Gud finns nog inte”. Jag har skrivit om detta tidigare – liksom Lena Anderssons försvar för ateismen. Jag har fått mig bertättat om det som hände då just Lena Andersson och Jonas Gardell möttes i en TV-soffa, hur Andersson blev så frustrerad över Gardells sätt att förhålla sig till tro och saning. När Andersson vände sig till Gardell för att argumentera för de bibliska berättelsernas orimlighet, så var det som att Gardell inte fanns i den ringhörna där Andersson förväntade sig att finna honom. Som om Lena Andersson blev den som fick försvara ett mer traditionellt och konservativt synsätt för att själv se´n ha något att opponera emot. Återigen – det är inte lätt att vara ateist! 

Nu läser jag vidare…var säker – jag återkommer med fler funderingar kring Gardells texter om Jesus. Inte för att jag måste – men lusten lockar mig. Sermsterlusten.

Kommentera

