99% indonesier kan inte ha fel

I högen av papper jag försöker ordna upp, så hittar jag sidan jag rev ur Dagens Nyheter söndagen den 14 juni.  Den här da´n hamnade t.o.m Gud på ledarsidan – t.o.m i Dagens Nyheter. Det verkar kanske lite nördigt att hela tiden realtera till religiosndebatten i media, men jag kan inte riktigt låta bli. Jag tycker det är spännande att tro och livsåskådningsfrågor t.o.m hamnar på DN:s ledarsida. Inte bara vid ett enstaka tillfälle, utan vid flera.

”Världen blir alltmer religiös”, skriver DN.  ”Även om Gud inte finns, verkar det som om vi måste lära oss att leva med Honom”. Temat går igen från andra inpass i media, att de som mer förlitar sig till vetenskap än tro, känner sig trängda. Att agendan håller på att glida den här gruppen ur händerna. Det är väl bl.a. så man ska se bakgrunden till Humanisternas kampanj ”Gud finns nog inte”. Snart har jag väl gjort mitt för att hacka på den kampanjen!

I alla fall – DN hänvisar till forskaren Peter Berger som 1968 ”förutspådde” att de religiöst troende på 2000-talet skulle ha reducerats till en liten sekt som höll på att drunkna i världsomspännande sekulär kultur.  99% av alla indonesier, 98% av egyptierna och 86% av alla turkar säger att religion spelar en viktig roll i deras vardagsliv. Till det kommer alla kristna – inte minst i Asien, Afrika och Sydamerika.  DN konstaterar att religion är regel i större delen av världen. ”Snarare än att studera troende borde kanske sociologer börja ställa sig frågan varför svenskar och collegeprofessorer i New England inte tror på Gud”.

Jag håller med DN-skribenten att ”i ett globalt perspektiv är inte problemet att människor tror på Gud, utan att vissa tror på Gud på ett repressivt, fanatiskt och för omgivningen skadligt sätt”. Nu är kanske inte det heller så entydigt vad det innebär, men visst har vi anledning att föra ett samtal om religionens anspråk och religiöst inflytande över enskilda och samhälle. Samtidigt värjer jag mig för synpunkter som hävdar att religion bara är en privatsak. Så länge religionen håller sig på sin kant är det OK.  Som om att hålla djur i bur. Kul att se på, men släpp för allt i världen inte ut dom, för då vet vi inte vad som händer. Religion kan aldrig skiljas från samhället, lika lite som idrotten kan göra det. Religion har med värderingar att göra och om något har väl samhället just med våra värderingar att göra. Jag tror att ett ökat fokus på tro och värderingar skulle göra samhället gott. Upp med värderingsfrågorna på dagordningen! Kanske är det detta som håller på att hända med den här sommarens debatt om tro och livsåskådningsfrågor. Det blir en härlig sommar!

Kommentera

