Ett riktigt praktgräl – och jag gick bara förbi.

På vägen till affären gick jag rakt in i ett praktgräl. Det var verkligen så att jag hamnade mitt emellan den man och den kvinna som – inför öppen ridå – hade ett och annat att säga varandra. Grälet upptog verkligen hela gångvägen. Det var tydligt att de två var föräldrar till de små barn som lekte i anslutning till grälet. Jag hörde några spridda ord som handlade om hur den ene förebrådde den andra, men genast fick mothugg. Döm om min förvåning när grälet fortfarande pågick när jag var på väg hemåt – efter en dryg halvtimma.  Jag gick och resonerade med mig själv om jag skulle stanna till och erbjuda mina tjänster. Hur skulle det ha blivit? Det var på vippen att jag verkligen gjorde det – lite för att se hur den överraskningen skulle kunna ha påverkat det pågående grälet. Men jag gjorde det inte. Nästan så att jag ångrar mig. Det må väl vara att två vuxna grälar – om så inför öppen ridå – men varför dra in barnen i det som dessa två vuxna hade behov av att få göra upp? Visst kan barn tåla att vara med om både det ena och det andra – men varför tvinga in barnen i föräldrarnas diskussion om sin relation? Inte helt moget av två vuxna.

När jag gick därifrån funderade jag över detta att vi ofta är så fega när det gäller att gripa in i det som pågår ofentligt omkring oss. Det är ju detta vi kallar för civilkurage. Visst var det något parti som tänkte att det skulle vara möjligt att lagstifta om detta?  Allmännt är vi alldeles för ängsliga och drar oss gärna undan, fastän vi kanske borde ha gjort precis det motsatta. Jag tror att det har betydelse att vi vågar och är mindre rädda om vårt eget skinn. Jag känner mig lite skamsen att jag gick både fram och tillbaka genom det gräl som pågick, utan att säga nån´ting.  Visst borde jag ha stannat…eller? Javisst borde jag ha stannat!

Kommentera

