Finns det ett liv efter 30?

Har läst det sista – just det – det allra sista numret av tidningen Trots allt. Hur tänker dom på Verbum och Missionskyrkan/Svenska Kyrkan som äger Verbum, när de inte menar sig ha råd med ett forum som detta för samtal och reflektion? Det är som om snart återstår bara tidningar från kristliga sammanhang som pumpar ut sanningar med en i hög grad konservativ prägel och teologi. Har läsandet alldeles upphört i den grupp som representeras av Missionskyrkans och SvK:s medlemmar? Det är inte särskilt många som höjt sin röst och ställt krav på att Trots allt ska få förbli vid liv. Inte ens den webbtidning som först utlovades är man beredd att nu ge ut. Jag tror höga vederbörande tänker fel! Är måhända detta ett exempel på hur det blir när kyrkor och samfund krokar arm med kommersiella sammanhang? Då blir det enda riktigt avgörande vad vi har råd med – inte vad vi har behov av.

Jag vill gärna slå ett slag för en tidskrift som ändå kämpar på och gör det med den äran – NOD – forum för Tro, Kultur och Samhälle. NOD ges ut av några entusiaster med anknytning till Örebro Miossionsskola. NOD värnar – trots sin anknytning till Evangeliska Frikyrkan och Örebro Missionsskola – att få tänka och skriva fritt, vilket för ett par nummer sedan fick det att riktigt storma. Varje nummer kännas så otroligt angeläget med reflektioner som inte alltid hör till det dussinmässiga.

Jag har precis lagt det senaste numret ifrån mig – ett nummer med temat ”Värsta tiden? – om konsten att vara ung”. Artiklar och intervjuver om detta på ett sätt svåra att leva ungdomslivet. Samtidigt skrämmer vuxenlivet. Nå´n uttrycker det som att ”tanken på åldrandet gör mig skräckslagen”. Hur har det blivit så?

Det jag funderar vidare på – har det också kvar se´n ett samtal i våras – det är detta hur vi rör oss mellan olika världar? Detta gäller i hög grad för ungdomslivet. Blixtsnabba byten. Jag vet att det är så – jag lever med detta närmast dagligen. Är det viktigt att hålla ihop våra olika världar? Jag tänker att det har med våra värderingar att göra. Att orka stå för det vi menar är rätt oavasett i vilken värld vi råkar befinna sig i. För egen del har detta bl.a. kommit att handla om att vara en och samma i mitt jobb i kyrkan som när jag är förälder i sönernas handbollslag. Inte alltid så enkelt och heller inte alltid så populärt. Det är så lätt att bara glida med och sitta hemma och humma och ha synpunkter. NOD återkommer några gånger till detta med hur viktigt det är med vuxna som förebilder. Som förälder inser jag att det är det jag är – på gott och ont. Inte alltid så enkelt. Inte alltid så lyckat – men likväl vuxen och förälder.

Beställ ett ex av NOD – läs och reflektera. Maila till missionsskolan@efk.se och beställ ett ex. Gör det om inte annat för att stödja ett av få kvarvarande tidningsprojekt som är beredda att sätta tänderna i inte alla gånger så populistiska teman – likväl viktiga. Som egentligen inte har råd, men ger ut sina tidningar ändå.

Kommentera

