Med skygglappar i en konflikt

Lyssnade på Täppas Fogelberg i ”Ring P1” i morse. Jag tillhör dom som ibland trycker den här typen av program ibland blir så pinsamma att jag stänger av. Jag vet att jag inte behöver skämmas å nå´n annans vägnar, men ibland gör jag det ändå.

I morse kom det bl.a. att handla om konflikten i Israel/Palestina. Det är som Täppas uttryckte det, att när den här frågan kommer på tal, då går människor igång och det är sällan ”Ring P1” får så många samtal som när den här konflikten ska diskuteras. En Britt från Malmö och en Mikael från Gotland menade att svensk debatt är alldeles för enögd – att alldeles för höga krav ställs på Israel och dess politik. Jag kan aldrig sluta förvånas över hur Israels vänner skyndar till i ett försvar för det Israel gör, på ett sätt som inte ens är så vanligt i Israel. Visst tog Israel i lite väl hårt i Gaza, enligt de två debattörerna, men det är inte så mycket att säga om detta. Jag kan heller inte sluta förvånas över kravet, som inte så sällan framförs av Israels vänner, att konflikten ska bedömas på ett balanserat sätt. Hur är det möjligt att se en så obalanderad konflikt på ett balanserat sätt. Det är i huvudsak som Täppas uttryckte det – ett krig mellan å ena sidan en av världens modernaste krigsmakter och å andra sidan ett folk som skjuter med ”ärtrör”. Jag kan inte förstå det som att det är möjligt att fördela ansvar så att 50 % faller ut på vardera parten. Det vore ett sätt att uttrycka att man inte förstår det som exv. föregick kriget på Gaza-remsan. Israel vore betjänt av att ha vänner – som inte i första hand applåderar det som sker – utan är beredda att tala reson med israeliska politiker och israelisk opinjon. Kan man hoppas att president Obama är en så´n vän?

F.ö. är det full fart i blåbärsskogen. Bibbie och Gustav är dom i familjen som är de mest hängivna blåbärsplockarna. Gustav antog en utmaning från en av våra grannar att plocka 10 liter mot att han skulle få lika mycket betalt som det kostar att köpa blåbären på torget – 30 kr/liter. Han gjorde det! 2 1/2 timmar tog det och så stod han där med tre hundra kronor i handen. Ryktet sprider sig och Gustav har fått beställningar från såväl Malmö som Stockholm…Bibbie plockar för vårt husbehovs skull – och för att hon tycker det är så kul. En del har vi redan fryst in – en del har vi kalasat på. Måste erkänna att jag är bättre på att äta än att plocka.

Kommentera

