På rygg i ”Sommar”-natten

En del av det som bidrar till sommar- och semesterkänslan är radioprogrammet ”Sommar”. Har så här långt dock inte lyssnat mer än till delar av de program som sänts. Läser i dagens DN att nå´n har kritiserat programmen för att vara alldeles för egotrippade – som om det inte fanns något av värde att berätta om utöver vad man själv varit med om. Jag tänker att är det inte det som är något av meningen – att  ge programmet en så personlig prägel som det blir då personen i fråga berättar om det man varit med om i livet?  Håller med om att det blev direkt pinsamt när Tore Skogman för några år sedan hade ”Sommar” och sjöng och spelade i stort sett bara egna låtar. Inget kul program, men bra med STIM-pengar blev det…Lite som när Lasse Berghagen hade ”Allsång på Skansen” och alltid sjöng några av sina egna låter. Klirr i kassan…

Natten som gick låg dock Bibbie och jag på sängen och lyssnade till Ann Heberleins ”Sommar”. Jag har tidigare skrivit om hennes bok ”Jag vill inte dö. Jag vill bara inte leva”. Lite knepig musik tycker vi att det var. Ann Heberleins sommarprat anknöt naturligtvis mycket till sin bok. Jag var nyfiken på att höra vad som hände efter det boken beskriver, som slutar i att hon helt försvann. Hon nämnde också lite om detta och det kaos som hennes försvinnande resultetrade i för hennes anhöriga och vänner. Heberlein berättade om den flod av brev och mail som hon fått. Så många människor som mår dåligt som sett en kontakt med henne som nästan sitt sista hopp. Hon berättade om hur andra hört av sig med mer eller mindre käcka tips om vad hon borde göra för att bli fri från sin ångest och depression. Bl.a. var hon närmast förföljd av en – som hon kallde honom – ”Smålands-Jesus”. Han visste att förklara att hon syndat.

Ann Heberlein återkom flera gånger till temat att livet aldrig blir enklare om man försöker fly från det som är ens problem. Jag tänker att det gäller för alla – inte bara den som är psykiskt sjuk. Flykten löser i grunden inga problem – måhända kortsiktigt, men inte mer. De problem jag försöker fly från hinner snart upp mig. På nå´t sätt måste jag ta tag i det som förpestar livet. Kanske tillsammans med nå´n som kan hjälpa mig vidare. Åtminstone nå´n som är beredd att lyssna på mina ibland osammanhängande berskrivningar av livet.

Vill du lyssna på Ann Heberleins ”Sommar” så kan du göra det via Sveriges Radios hemsida – http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=2847714.  Där har du f.ö. alla de  andra ”Sommar”-programmen. Mycket att lyssna på!

Kommentera

