Lättare att landa på månen än att…

Har sett några av de TV-program som sänts ikväll med anledning av att det är precis 40 år sedan som två människor landade på månen. Orden som då uttalades tillhör kategorin kända citat: ”Ett litet steg för människan men ett stort steg för mänskligheten”. 1969 var jag 17 år, men jag kan inte säga att jag minns detta historiska ögonblick. Det är inte svårt att imponeras över det ”företag” det var att ta två människor till månen och se´n tillbaka till jorden igen. Tanken var säkert att de erfarenheter man gjorde skulle bidra till att lösa ett och annat problem på jorden. Förhoppningsvis blev det också så. Ändå återstår så mycket mer att lösa som ibland upplevs som svårare än att just landa på månen. Inte minst handlar det om god vilja. Jag tänker att månlandningen inte minst var ett resultat av många, många människors ansträngningar för att lösa en och samma uppgift. Som om resurserna var obegränsade för att ta detta historiska kliv. Visst sker detta också i vår tid, men lite tröttsamt är det att vi tycks ha så svårt för att gemensamt fokusera på det som nu i vår tid behöver ske. Jag tänker bl.a. på klimatfrågan. Om det vore möjligt att skapa ett gemensamt fokus i den frågan, är jag säker på att vi också skulle lösa den frågan. Nu är vi inte ens eniga om att det är ett problem. Inte heller vilja finns där. DN rapporterar om det idag – eller om det var i går. Inte så många av världens ledare är beredda att avsätta särskilt stora resurser för att lösa klimatkrisen. Så fortsätter man att såga på den gren man – och vi gemesnamt – sitter på. Inte särskilt uppmuntrande. Jag tror att mycket energi frigörs om vi lyckas skapa ett gemensamt focus och engagemang för saken. Så var det med målet att landa människor på månen, och så borde det vara när det gäller att klara hem vår tids avgörande fråga – den om jorden vi lever på och luften vi andas. Jag väljer att tro att det är möjligt!

Kommentera

