Lite hallon, lite allsång och lite jobb

Trots att vi var ute – som vi tyckte i tid – i förmiddags kom vi kanske för sent till hallonfälten en bit från Eskilstuna. Det har blivit en av sommarens traditioner att plocka hallon med några vänner. En del gnölade över att det inte var så gott om hallon, men som vi sa – Vem kan lova att det alltid ska finnas gott om hallon? Vi plockade ändå sex liter – fick dessutom med oss alldeles nyupptagna rödbetor och morötter. Rödbetorna åt vi nykokta till lunch – härligt må jag säga. Sommartiden är skördetid och tid att fylla på i ladorna. Nu är det väl mer tid för att fylla frysen. Det är vad vi – inte minst Bibbie – håller på med.

Noterar att det i pressen pågår en tämligen högljudd debatt om ”Allsång på Skansen”. Jag måste erkänna att jag också tycker att årets upplaga inte nått några särskilda höjder – kanske med undantag från sändningen i går kväll. Såg bara en del, men har fått resten berättad för mig. Inte minst berörde inslaget med ”Glada Hudik”. Bl.a. några roliga inpass om vad som kan hända i mötet med en kronprinsessa, en landshövdning och några utvecklingsstörda förmågor i ”Glada Hudik”.

Diskussionen i pressen tycks mest handla om huruvida Anders Lundin är en bra programledare eller inte. Jag vet inte om den här omgången har varit sämre än andra – sett till Lundins insatser. Det är lätt att ha synpunkter på nå´n som kliver fram framför en TV-kamera och en stor publik. Anders Lundin kan i alla fall sitt manus och sina allsånger utantill – det kunde ju aldrig Lasse Berghagen. Anders Lundin har en allsångskväll till på sig att beveka sin kritiker…

När vi för mer än tio år sedan flyttade från Stockholm till Eskilstuna var dessa allsångskvällar en svår stund då Stockholnmssuget slog till. När vi såg vyerna från Skansen fick vi ”hemlängtan” och tyckte att inget gick upp mot Stockholm. Den känslan har vi kommit över nu – dock tog det bra många år.  Jag får väl se det TV-program som sänds på lördag kväll från Eskilstuna och tycka att det är bra OK att ha Eskilstuna som mitt hemma. När programmet spelades in sken solen och Eskilstuna visade sig från sin allra finaste sida. Kul att få visa upp Eskilstuna för sommarsverige.

F.ö. är det också lite jobb. På söndag tar vi  ”hästskjutsen” till Näshulta och den årligen återkommande ekumeniska friluftsgudstjänsten kl.14.00. Jag jobbar med predikan om klarsyn. Tänker börja med att återge sagan om ”Kejsarens nya kläder” och hur barnet avslöjade det ingen vuxen vågade säga – att ”Han har ju inga kläder på sig!” Det är lite av detta jag vill åt i min predikan – att ha modet att faktiskt se och säga som det är. Vill du höra resten så kom med till Näshulta!

Kommentera

