Vadå ”nyheter” i Eskilstuna-Kuriren?

Trots att jag varje dag läser Eskilstuna-Kuriren kan jag inte säga att jag läser allt i tidningen. Somligt hoppar jag helt enkelt över för att det inte intreserar mig . Jag är väl som tidningsläsare i allmänhet.

Idag ögnade jag igenom de spalter jag vanligtvis inte lägger så stor energi på, nämligen dessa nästan ändlösa rapporter om vad som hänt på den kriminella fronten. Mer än en gång har jag funderat över varför Eskilstuna-Kurirens redaktion tycker att detta är en så prioriterad uppgift. Visst måste det finnas mycket annat som händer i kommunen som nå´n gång ibland skulle kunna få motsvarande utrymme. Är det förresten så att det kära lokalbladet är sponsrad av politiväsendet? Nej, jag tror intre det.

Det som fått mig att på nytt fundera över det meningsfulla i dessa kriminalrapporter, det är det Kuriren skiver idag med rubriken ”Ofredad kvinna”. I en notis på 15 rader beskriver redaktören hur en 29-årig man upprepade gånger antastade en 43-årig kvinna – kul detta med den precisa ålderangivelsen. Så citerar man ur polisanmälan där det sägs att denne 29-årige man pussade den 43-åriga kvinnan ”samt tafsar vid ett flertal tillfällen hennes bröst och mellan hennes ben”.

Visst måste väl redaktören ha fnissat något när han eller hon skrev samman sin notis och tog på sig ansvaret att meddela sin läsekrets om detta så oerhörda. Kom igen Eskilstuna-Kuriren – visst måste ni ha bra mycket annat av mer angelägen art att fylla era spalter med.  Hur tänker ni på redaktionen när ni nästintill varje dag använder åtminstone två hela spalter för att botanisera i det senaste dygnets polisanmälningar. Det blir i längden inter särskilt uppbyggligt. Jag vet inte vad det i långa loppet kan bidra till annat ett snaskande i händelser som inte har ett så särskilt offentligt intresse. Lägg mer möda på att skildra annat som händer i Eskisltuna, där människor möts och där det ur dessa möten kommer något mer positivt för sta´n.

Kommentera

