Förpassa ordet ”utanförskap” till papperskorgen

Nu börjar kvällen bli se´n – har just sett de två timmar TV4 ägnat åt att spegla president Obamas liv i Vita huset. Intressant att se något av livet bakom kulisserna. Lätt att bli imponerad och faschinerad av den mannen.

Det jag ändå funderar mer över än hur familjen Obama har det i Vita huset, det är det jag hörde i ett kulturprogram i eftermiddags om hur vi använder ordet ”utanförskap”.

Ordet ”utanförskap” myntades av den borgerliga alliansen.Inte särskilt klyftigt om jag får säga det. Efter att ha funderat länge på hur vi använder ett ord som just detta ”utanförskap” skrev jag en debattartikel i Eskilstuna-Kuriren i december 2008. Trodde jag skulle få några reaktioner på den – åt ena eller andra hållet. Av detta blev inget.

Min poäng var – och är fortfarande – att det sätt varå ordet används innebär att människor i en dubbel mening naglas fast i sina problem. Det räcker inte med att vara arbetslös, långtidssjukskriven, invandrare eller vad det nu kan vara . Till detta läggs också att vara en i ett utanförskap. Jag måste erkänna att jag inte förstår varför. Varför denna dubbla dom?

Jag tänker att vårt sätt att använda ordet ”utanförskap” röjer ett synsätt på samhället som tudelat. Ordet bryter isär synen på samhället som ett och skapar gränser. Det signalerar en syn på samhället som exv. bara arbetsmarknad. Det är självklart att människor påverkas av att bli betraktade som någon som är utanför. Ingen mår väl bra av att leva vid sidan av.

Debattartikeln i E-K slutade jag på följande sätt: ”Det är alldeles uppenbart att vi behöver tilbaka till den utgångspunkt där en människas värde inte är en fråga om hur nyttig eller nykter hon är. Vi behöver också återerövra en syn på samhället där ingen – per definition – kan leva i ett utanförskap. Tala inte om att alla ska med, utan att alla är med. Vi behöver rensa i den politiska retoriken där fyndiga paroller skymmer grundläggande värderingar som har med människors värde och värdighet att göra. Vi behöver hävda alla människors lika och hundraprocentiga värde och värdighet – punkt slut. Så får det politiska språket underordan sig detta”.

Jag står fortfarande för detta. Vi är många gånger alldeles för omedvtna om hur orden och språket påverkar vårt sätt att tänka. Utan att vi märker det avslöjar vårt språk också våra värderingar. I stället för att ständigt plocka in nya ord i vokabulären, borde somliga ord med kraft förpassas därifrån. Ordet ”utanförskap” är ett sådant ord.

Jag låter det vara med det. Ska försöka sova – trots att jag inte heller idag lyckats lösa vårt behov av två ledare till vårt konfirmandarbete. Före helgen måste detta vara löst. Tolv konfirmander väntar på att vi kommer igång.

Kommentera

