Intravenös kulturinjektion

Så är jag hemkommen från två intensiva dygn på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg. För den som älskar böcker och tror på ordets makt, så är detta något av årets händelse. Som att sänkas ner i en kokande gryta…eller en ”intravenös injektion” av det mest koncentrerade kulturupplevelse jag tror man kan få i Sverige. 100.000 människor på plats under fyra dagar. När Bibbie och jag gick från mässan lördag lunch så var det nästan omöjligt att ta sig fram mellan montrarna.

Under de sexton timmar jag sammanlagt var på Mässan, var jag på arton seminarier eller scensamtal. Under de fyra mässdagarna genomförs ca. 2300 programpunkter. Jag hann med arton…och jag låg verkligen i.

9789173870351Jag lyssnade till Lars H Gustafsson vid ett par tillfällen som bl.a. presenterade sin nya bok ”Gå med dig”. Lars H har jobbat som skolläkare i bl.a. Rosengård i Malmö. Intressant att höra honom tala om också det goda som finns i ett område som Rosengård. Passade på att få Lars H Gustafssons signatur i min nyinköpta bok.

Jag deltog i ett seminarium med jorunalisten Gellert Tamas då han presenterade sin alldeles nyutkomna bok ”De apatiska”.9789127088368 En tegelsten på 600 sidor som beskriver bland det ”skitigaste” som hänt i svensk nutida politik. Han beskriver det som hände hösten 2003/våren 2004 med de flyktingbarn som hamnade i ett apatiskt tillstånd och hur dessa barn och deras föräldrar utsattes för ett maktspel iscensatt av den socialdemokratiska regeringen i samspel med en kvinna som upphöjdes till nationell samordnare i dessa frågor. Redan från början hade man bestämt sig för att barnen bluffade. Salen var fullsatt och stämningen upprörd. Frågan har nu på nytt aktualiserats i flera tidningsartiklar.

Lyssnade också på ett samtal mellan socialminitern Göran Hägglund, förre ärkebiskopen KG Hammar och Dagens chefredaktör Elisabet Sandlund om samkönade äktenskap. Det blev mest ett samtal mellan Hammar och Sandlund där Göran Hägglund satt som en åskådare mellan de två. Hammar hoppas att kyrkomötet – om ca en månad – ska fatta beslut om en ordning för samkönade äktenskap. Sandlund varande och menade att SvK spelar ett högt spel. Risken är att SvK går mitt itu.

9789173870139_3Jag lyssnade till flera samtal som hade det gemensamt att de tog upp det som händer när tro och religion går överstyr. Bla. en kvinna som under traumatiska former lämnat en närmast extrem församling i Skåne samt en man som hoppat av från Hare Khrisna-rörelsen. Det som återkom i alla dessa samtal var det riskfulla i att människor kapar sina nätverk utanför den religiösa kretsen och att allt tvivel och ifrågasättande stämplas som att vara ansatt av djävulens demoner. Det är inte alldeles enkelt med det vi ibland talar om som radikal tro.

Jag lyssnade til en intervjuv med Cecilia Uddén – Sveriges Radios korrespondent i mellanöstern. Jag uppskattar hennes vardagspräglade688858_188_80 rapporter från Palestina. Hon berättade om skräddaren i Gaza och hur han är på väg att ge upp allt hopp om en förändring till det bättre. Jag har hört om denne skräddare i flera av Cecilia Uddéns radioinslag. Hon återkom några gånger till Obama och hur det nu är bråtttom för honom att agera. Han borde stampa med foten och säga att ”jag är president i USA och när jag säger att bosättningarna ska upphöra så menar jag att de ska upphöra”. Jag fick en möjlighet att efter intervjuvn växla några ord med Cecilia Uddén och tacka henne för hennes initierade radiorapporter. På Internationella torget hittade jag ”22 sömnlösa nätter” – en bok om kriget i Gaza. Ska se vad den boken har att tillföra utöver allt annat som skrivits i saken.

Lyssnade till ett långt samtal med bl.a. ärkebiskop Anders Wejryd och Joakim Palme, vd för Institutet för framtidsstudier, om det sköra livet. Blev bl.a. till en diskussion om hur det robusta samhället är på väg att krakelera. Stadsmissionerna i landet arangerade samtalet. Deras medverkan på Bok- och biblioteksmässan var starten för ett opinionsarbete som sträcker sig fram till valet nästa höst. Den rösten blir viktig att lyssna till när valrörelsen sätter igång med sina steriotypa paroller.

Regissören Roy Anderrsson och läkaren och författaren Stefan Einhorn samtalade om konsten att tala allvar. Samtalet handlade bl.a. om bristen på allvarsamma och djupgående samtal. Roy Andersson har bl.a. skrivit boken ”Vår tids rädsla för allvar”.

Bland det siasta jag hann med var att lyssna till ett samtal på temat ”Liv och död – livsuppehållande behandling från början till slut”. I samtalet deltog bl.a. professor Hugo Lagercratz, Astrid Lindgrens barnsjukhus. Utgångspunkten var fallet från mars i år då ett nyfött barn dog av, som man menar, en alltför hög dos av morfin. En av läkarna hämtades av polis och anklagas för att ha orsakat barnets död. Hela den här frågan är utgångspunkten för ett samtal i S:t Eskilskyrkan den 7 november. Jag har försökt få med Hugo Lagercrantz till det samtalet utan att lyckas med det. Får istället besök av en hans läkarkollegor på Astrid Lindgrens barnsjukhus – Ann Edner. Till dess ska jag läsa den lilla nyutkomna bok som presenterades i seminariet. I förra veckans nummer av tidningen Sändaren finns också en artikel i den här frågan.

Ett av de mer obskyra inslagen på Mässan var Humanisternas ungdom som erbjöd ”avdop”. Dessa humansitungdomar stod på pass med en hårfön. Det var bara att sätta sig på plats och låta ungdomarna blåsa på. Säger något om Humanisterna! Så må Christer Sturmark – som jag också lyssnade till – framstå som hur seriös som helst. Något tok är det ändå med imagen!

Väl hemma har jag nu högen med böcker från bokmässan att ta fatt i. Spännande och viktig läsning. Att på det här sättet vara ett par dagar på Bok- och -bilioteksmässan är att få en kick. Viktigt att skaffa sig utsiktsplatser som gör att man ser bättre ut över det som är vår tid med viktiga och angelägna samtal och diskussioner. Alla borde några gånger i livet få en möjlighet att besöka Bok- och -Biblioteksmässan. Nästa år arrangeras mäsasan med inriktning på afrikansk litteratur.

Kommentera

