Rökelse i pingstkapellet

nya_slottetOnsdag och torsdag den här veckan har jag varit i Bjärka-Säby – några mil utanför Linköping. Där finns Nya slottet som drivs av Pingstförsamlingen i Linköping. Ett osannolikt ställe där ens fördomar kommer på skam.

I den här gamla slottsmiljön har Peter Halldorf byggt upp en retreatmiljö dit människor kommer från i stort sett hela kristenheten. Här möts frikyrkliga, ortodoxa, lutheraner och katoliker på ett tämligen otvunget sätt. Här tydliggörs kristendomens rötter. I denna pastorala miljö – en fantastisk miljö att vandra i – samlas människor för att i stillhet möta såväl sig själv som Gud.

Här på Bjärka-Säby finns en kommunitet av ungdomar som för ett år i taget avlägger löften om att överlåta sig och sin tid till gemenskapen. Dessa ungdomar utgör en stomme i andakts- och gudstjänstlivet. Det är faschinerande att se den här gruppen jobba ute på området, för att några gånger under dagen avbryta sitt arbete och i sina arbetskläder komma till kyrkan för att delta i tidegärdsandakter. Bön och arbete lever sida vi sida.

I den lilla kyrkan som finns inrymd i den ena av slottets flyglar möts man på det här sättet till bön fyra gånger om dagen enligt den gamla tidegärdstraditionen. Måste erkänna att jag inte tog mig upp till morgonbönen klockan sex i går morse. Dessa tidegärdsandakter präglas av växelvisa läsningar från Psaltaren. Hela upplägget vilar i en gammal tradition där formen är given. Här vilar man som enskild i en ordning där Psaltarens gamla formuleringar skapar ett nästan tidlöst sammanhang.

gudstjanst-1I onsdags kväll deltog vi i veckomässan i övre salen. Längst upp under slottstaket – i en relativt liten sal – trängdes vi nästan 100 personer. Känns inte helt brandsäkert. Här är detta lilla kapell  smyckat med ikoner och många levande ljus. De flesta sitter på golvet, en del på knä på en särskild typ av pallar. Här bekymrar sig få över att tiden går. Mässan tog nästan två timmar. Ordningen är hämtad från den koptiska kyrkan i Egypten. Anpassad för svenskt bruk. Här brukas rökelse i en generös omfattning. Det lilla rummet fylls av den orientaliska doften som sprider sig från rökelsekaret. Som röken stiger mot taket, stiger bönerna som beds i mässordningen till Gud. Det är så man tänker om rökelsen.

När det väl kommer till den punkten att själva delandet av brödet och vinet ska till, synas vinet och bröden. Kannorna med vinet går runt och de som sitter närmast luktar för att se att vinet är OK. Den som leder mässan synar de fem nybakta bröden och bestämmer sig för vilket som ska användas. De som sitter runt det låga altaret följer intresserat det hela.

Som det sista i mässan går prästen runt och kastar vatten ut över oss som är samlade där – något om änglar och vad det var… Uppfattade inte det hela.

Det är onekligen en märklig känsla att delta i mässan på Bjärka-Säby. Det kräver förmodligern att man är där några gånger för att vänja sig vid ordningen. Jag känner igen inslag i mässan från ortodoxa sammanhang jag varit i.

Verksamheten på Bjärka-Säby har kommit att samla människor från i stort sett hela den breda kristenheten. Här blir gränser och traditioner mindre viktiga i sökandet efter det genuina i kristen tro. Vår drygt hundraåriga frikyrkliga tradition ter sig som en vindpust jämfört med bl.a. den gamla koptiska tradition som kommer till uttryck i mässordningen.

Det som sker på Bjärka-Säby vittnar om hur mycket som skett i relationen mellan kyrkor och samfund i Sverige. Såg ett anslag om en samling kommande söndag då Sten-Gunnar Hedin, tidigare föreståndare för ”Pingstsamfundet” och den katolske biskopen Andera Arborelius skulle mötas i ett samtal. Ta det 15-20 år tillbaka och detta skulle varit helt omöjligt, då många frikyrkliga inte ansåg katoliker som goda kristna. Det är hopp om livet när realtioner kan förändras på det här viset.

Annonser

One Response to Rökelse i pingstkapellet

  1. adamD skriver:

    Förfärligt att läsa hur frikyrkligheten avviker från sitt apostoliska och bibliska arv och dras in mot skökikyrkornas avfalls kristendom =(

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: