Vad ska man då tänka om detta?

Det är sannerligen inte varje gång som media ringer runt till Missionskyrkans pastorer efter det att kyrkostyrelsen haft ett sammanträde. När Missionskyrkans styrelsen i helgen fattade beslut om att skjuta hela frågan om vigsel för samkönade par ifrån sig och lägga över den på pastorer och församlingar, vaknar media till liv. Jag blev själv uppringd av Eskilstuna-Kuriren igår. Resultatet av den lilla intervjuvn finns i dagens tidning – dock inte i webbupplagan. Komiskt att jag i tidningen presenteras som ”pingstpastor” som har synpunkter på det Missionskyrkan beslutat.

Det jag säger i EK-intervjuvn är inte mycket. Mitt självklara – och enda – svar var att detta får vi lov att samtala om. När journalisten började läsa ur en pressrelease var min reaktion att journalisten tycktes veta mer än jag själv. Enligt uppgift kommer Missionskyrkans ledning att höra av sig till oss pastorer och församlingar i december. Kanske kan man tycka att proceduren kunde gått lite annorlunda till.

Tidningen Dagen skriver så här om beslutet – här och här. Missionsföreståndare Göran Zettergren kommenterar beslutet i sin blogg. Notera kommentarerna till blogginlägget.

Vad ska man då tänka om detta med vigsel av samkönade par? Med all respekt för alla som ser detta som en av kyrkans allra viktigaste frågor, så kan jag inte se det som så. Diskussionen i Svenska Kyrkan inför kyrkomötets beslut illustrerar väl hur upptagen en kyrka kan bli av den här frågan – på bekostnad av andra faktiskt mer avgörande frågor för en kyrka. Det är som om vi alldeles tappar perspektivet när det kommer till den här typen av frågor. I spänningen mellan den som tycker att det går alldeles för sakta – vi har diskuterat länge nog – och den som tycker att vi måste få mer tid på oss, blir vi stressade. Det hela framställs som en ödesfråga för oss som kyrka och församling. Från båda håll talas om hur kyrkan kommer att spricka oavsett vilket beslut som fattas. Att tala om frågan om vigsel av samkönade par på det sättet är att göra den här frågan till större och mer avgörande än vad jag menar att den är. Om kyrkan spricker på den här frågan, vad säger detta då om kyrkan och hur vi som kyrka förstår det som f.ö. händer omkring oss i världen?

Debatten – eller i bästa fall samtalet – präglas ofta mer av känsla än av förnuft och tanke. Detta gäller debattörer från såväl de som är för som de som är mot. Jag kan se ett problem i att diskussionen mer kommit att handla om mänskliga rättigheter än om teologi. I längden blir detta ohållbart. Kyrkan förlorar sin trovärdighet om vi förlorar oss i det som för tiden står högst på agendan. Kyrkans tro och teologi grundar sig i texter och en tvåtusenårig tradition. Det vore hycklande att säga att kyrkan inte också formas av vår tradition. I det fallet är jag mer katolik än frikyrklig. Kraven på ett likvärdigt bemötande av homosexuella och hetrosexuella när det gäller ”tillgång” till kyrkans vigselordning kan inte grunda sig i just rättvisa och jämställdhet. Det måste i första hand till teologiska argument. Vad ska vi annars med Bibelns texter till? Hur problematiska vi än må tycka att de är.

I samband med Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg i september lyssnade jag till ett samtal mellan tidigare ärkebiskopen KG Hammar, Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund och Kd-ledaren Göran Hägglund om just vigsel av samkönade par. Behållningen av det samtalet var KG Hammars reflektion om hur äktenskapet utvecklat sig över tid. Det låter sig sägas att äktenskapet är instiftat av Gud, men hur och till vad? Sanningen är att äktenskapet i liten utsträckning handlat om kärlek. Det har varit en form för att ordna det ekonomiskt och juridiskt när två släkter ska kopplas samman. I bästa fall har det också handlat om kärlek, men låt oss inte romantisera äktenskapets historia. Här finns mer av resonemang och rationella beslut än vad vi vill erkänna. När vi säger att vi värnar om äktenskapet som en samlevnadsform för man och kvinna så har vi samtidigt anledning att problematisera resonmanget. Det hela tenderar till att bli mer tradition än teologi – faktiskt också när vi tror vi argumenterar teologiskt.

Dom som hävdar – och så gör bl.a. Missionskyrkans styrelse – att vi ska avsäga oss vigselbehörigheten, och därmed klara hem debatten, den blir ändå inte kvitt den svåra frågan. Vad säger vi till det samkönade par som just varit i Stadshuset och ordnat med sitt äktenskap och sedan kommer till kyrkan och vill ha sin kärlek välsignad och bekräftad? Grundfrågan återstår.

Vi ska ta oss an samtalet också i denan fråga. Inte som en isolerad fråga från annat som är viktigt för oss som kristna och församling. Vi har anledning att se över hur vi läser Bibeln – inte bara i denna fråga. Vi har lätt att välja bort Bibelns ibland problematiska formuleringar i en fråga, men hänga oss fast vid andra formuleringar i andra frågor. Det gör inte vårt samtal lättare. Att vara bibeltrogen har sina sidor. Låt oss se och förstå det.

Vi ska i samtalet och våra beslut vinlägga oss om att vara trovärdiga. Eskilstuna-Kuriren och andra må skriva, men det som till sist är avgörande är att det vi säger i frågan om vigsel av samkönade par hänger ihop med annat i vår tro och tradition. Andra må tycka vad jag ska tro, men jag förbehåller mig rätten – och förväntar mig att bli respekterad – för vad jag och församlingen för övrigt kommer fram till.

One Response to Vad ska man då tänka om detta?

  1. Steve skriver:

    Har läst både Göran Zettergrens blogginlägg och alla kommentarer där och säger milda makter. Finns det inte viktigare saker för oss i SMK att ägna oss åt. För mig får gärna samkönade både vigas och välsignas i min församling, jag bestämde mig för trettio år sedan. Kärlek mellan två som vill dela sitt liv med varandra ska bejakas. Det som gör mig mest bekymrad är att inte alla kan känna sig välkomna i vår kristna gemenskap fullt ut. Vår tveksamhet skadar och jag innerligt trött på att det tar fokus på annat i världen och vårt samhälle som behöver uppmärksammas.

Kommentera

