Teologi som mjölk med bäst före-datum

Blir det bra om man tittar bakåt när man ska framåt? Jag funderar över det när jag för en tid sedan hörde om ett baptistiskt ”nätverk för klassisk baptism och kristen tro”. Nätverket har kommit till på initiativ av ett antal baptisiter som är besvikna på hur Baptistsamfundets ledning bl.a. hanterat frågan om vigsel av samkönade par. Nätverket kommenterades i en debattartikel i Dagen 2010-01-07.

När nätverket besvarar den delikata frågan om vad ”klassisk baptism” är så blåser man liv i ett gammalt dokument från 1861 – en baptistisk trosbekännelse i tolv punkter. Jag blir något överraskad över att det ens funnits en trosbekännelse i ett frikyrkosammanhang som den svenska baptismen som så tydligt betonat friheten som en ledstjärna för såväl enskilda baptister som församlingar.

Jag utgår ifrån att denna gammla trosbekännelse en gång kom till som svar på sin tids frågor- precis som alla trosbekänmelser gjort se´n 300-talet eller så. Hur smart är det då att plocka upp en gammal trosbekännelse från 1860-talet när 2010-talets frågor ska besvaras?  Jag tänker att det riktigt radikala är att läsa Bibelns texter en gång till och fundera över texternas anspråk på att ha något att säga in i vår tid. Lika viktigt som att söka svaren i Bibelns texter är det att lyhört snappa upp frågorna som ställs omkring oss. Problemet är att vi som kristenhet alldeles för ofta formulerat svar på frågor som aldrig blivit ställda. Svaren hamnar i nå´n typ av ingenmansland. 

Hamnade i den gågna veckan i ett samtal med en kvinna som efter ett par besök i  några svenskkyrkliga gudstjänster var alldeles bestört över hur prästen predikade utan att hon överrhuvudtaget kände sig berörd. Jag är inte så säker på att jag själv lyckas alla gånger med att knyta samman gamla texter med frågor ställda i vår tid. Detta är ändå vår utmaning, och jag kan i det sammanhanget inte riktigt se det meningsfulla att tala om ”klassisk” kristen tro med en underton av  att det var bättre förr. Att generationer före oss hade en större förmåga att förstå Bibelns tilltal till sin tid, än vad vi har att förstå vad Bibeln kan ha att säga in i vårt 2010-tal. Jag tycker att det är att göra det lätt för sig.  Jag tänker att det ”klassiska” är att läsa Bibelns texter samtidigt som lever när det som är vår tids stora och alldeles avgörande frågor. Det är närmast ansvarslöst att tro att gamla texter per definition skulle ge ett bättre och mer genuint svar på vårt tids frågor än vår egen reflektion och våra försök att finna bibliska svar på dessa frågor. Det är som om vi skulle plocka fram gamla postillor och läsa högt och tro att vi skulle bli klokare eller mer genuina i våra försök att vara bibliska. Predikningar och teologisk reflektion är som mjölk – beroende av ett bäst före-datum. Det är få av mina gamla predikningar som skulle hålla att plockas upp igen. Predikningar blir snabbt arkivmässiga. Detta gäller också om mycken teologi.

2010 blir ett spännande år – också för den som är intresserad av teologi.

Annonser

3 Responses to Teologi som mjölk med bäst före-datum

  1. Dotte skriver:

    Det verkar som om Y på allvar menar att teologin, Guds ord, är så tidsbundet och ofullkomligt att det behöver revideras med jämna mellanrum.

    Vad var det Jesus sa: Mina ord skall aldrig förgå. Inte en prick av lagen skall förgå. Jag dömer inte men mina ord skall döma på den yttersta dagen.

    När fick kyrkan kallelsen att självsvåldigt ändra på vad Gud har förordnat? Alltför många präster tror mer på det mänskliga förnuftet än på Gud, trots att varje tid skapar sina egna sanningar. Det är egentligen grundsynden, stoltheten och oberoendet av Skaparen.

    Man kan inte säga att man älskar Gud och sedan struntar i vad Han har sagt. Därför säger också Jesus att de som följer Honom, Hans bud, de är Hans lärjungar.

    • Claes-Göran Ydrefors skriver:

      Det blir fel redan i första meningen i det Lennart Jacobsson skriver. Jag har aldrig ens tänkt tanken att teologi är detsamma som Guds ord. Guds ord är Guds ord och teologi är våra tafatta – likväl viktiga – försök att förstå detta ord in i vår tid. Jag tror inte någon teolog skulle mena att det man skriver skulle vara ord givna av Gud. Det skulle i så fall bli en komplett förvirrad debatt där den ene hävdar en sak som vore det Guds ord, en annan något annat med hänvisning till att detta är ord av Gud. Vi ska älska Herren vår Gud av hela vårt hjärta, men också med vårt förstånd. Det blir sannerligen inte bättre teologi av att vi kopplar bort det Gud har gett oss av förstånd.

  2. Dotte skriver:

    Då har vi kanske även olika syn på vad bibeln är? Är bibeln Guds ord? Om vi använder Andens svärd, citerar bibelns ord med Andens hjälp, så blir Guds ord och vår teologi förhoppningsvis densamma, eller? Jag kommer att fortsätta kalla den teologi jag plockar direkt från Guds ord för Guds ord. Kan allt ifrågasättas?

    Guds ord, inte vår egen teologi och våra egna modifierade idéer, är vi kallade att föra vidare.

    Dock kan jag acceptera att vår tolkning av bibeln kan vara olika, dvs vi kan i princip ha rätt eller fel i vår tolkning av Guds ord/bibeln.

    Samtidigt menar jag att bibeln ÄR tydlig men också att Gud talar i vår tid genom församlingen och profeter, ja, i princip alla troende. Men vi behöver Anden, för att vi skall förstå det vi läser.

    Allt vi säger skall avstämmas mot Guds ord. Ordet blir relativt om vi inte kan föra det vidare exakt som det står eller ens vara säker på att vi begriper det. Och det visar sig att genast när vi upphör att läsa Guds ord rakt upp och ner som det står skrivet blir vi oeniga.

    Y:s sätt att tänka påminner i förlängningen om den katolska kyrkans, vars svenske biskop sagt att ”bibeln är inte sanningen, utan romersk-katolska kyrkans tolkning av bibeln”. För vem skall avgöra vad som är rätt tolkning/sanning om vi inte bestämt kan säga att den finns i bibeln?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: