Hur svårt kan det bli?

Jag tillhör dom som vanligtvis bara läser en bok i taget. Nu har det varit ett par på gång samtidigt. Av lite olika karaktär. Kanske det som gör att det fungerar.

Har läst ut Lennart Hagerfors senaste bok ”Komma bort”. Hagerfors startade sitt missionärsbarnsberättande i b0ken ”Längta hem” för ett par år sedan. Där figurerar bl.a. Eskilstuna som hans hemstad under en period. Här fanns hans morfar och mormor. Här var hans mamma uppvuxen. För några år sedan fann jag gamla urklipp från ett SMU-jubileum i gamla S:t Eskilskyrkan där hans mamma läst dikter. 

I höstas kom uppföljaren – ”Komma bort”. Det är på ett sätt en tragisk berättelse. Känns smärtsamt att läsa hur missionärsbarnen – inte alla men många – fått betala ett högt pris för sina föräldrars missionsärskallelse. Hagerfors återkommer till det i båda sina böcker – hur Gud och Missionsförbundet tycktes ha ett större inflytande över familjen än familens tre barn. Det är alldeles uppenbart att missionen kom att trassla till det i Lennart Hagerfors liv. Ändå är det inte med bitterhet som Lennart Hagerfors berättar.

Så har jag läst en bit in i boken ”Om det så skulle kosta mig livet” av Margaretha Sturesson. Jag lyssnade till henne i samband med Bok- och biblioteksmässan i höstas. En nästan outhärdlig berättelse om vad som kan hända i en församling när nästan allt går överstyr. Tänker om det som våldtäkt i religionens namn. En pastor som likt en diktator styr och ställer och är helt upptagen av att i alla se demoner.  Sturesson berättar om demonutdrivningar som rena överfallen. Hur folk skriker och gapar, sliter i henne, kastar ner henmne pågolver och lägger sig på henne. Jag tänker att – människa, varför drog du inte från det här stället? Sturesson själv funderar över hur det blev så här och varför hon inte drog före det att hon hamnade på en psykiatrisk klinik som närmast ett vrak. Det är ett helvete hon berättar om – ett helvete i skydd av en kristen församling. Visst är det makt det handlar om! Pastorns – eller det jag närmast tänker: den s.k. pastorns makt över de människor han hade omkring sig. Makt av ett sjukligt slag. Någon borde ha sett till att få undan den karl´n från församlingen.

Sturessons bok ger mig många funderingar över hur det kan bli i en församling och kyrka. Nästan alltid – när det havererar – så är det en fråga om en pastor som flippat ur. En ledare som fått hybris och driver på och kräver en närmast total lydnad. Har någon en annan åsikt så är det en fråga om demoner.  Detta tillhör kanske det allra mest tragsiaka i kyrkans liv. Läser vidare och återkomer!

Så läser jag böckerna som Svenska Kyrkan lät publicera inför Kyrkomötets beslut om vigsel av samkönade par. Jag söker argumenten som ledde fram till beslutet. Jag läser för att om möjligt få nå´n typ av vägledning inför den diskussion som väntar i Svenska Missionskyrkan. Den första ”vågen” tycks ha lagt sig. Totalt är det närmare 700 sidor. Är snart igenom de båda böckerna. Vet faktiskt inte om jag blir klokare? Hur ser det teologiska resonemanget ut? Jag är med på att vi har all anledning att kritiskt läsa bibelsammanhangen – de förhållandevis få bibelsammanhanern som finns i frågan – med en kritisk inställning. Vi blir lätt naiva när vi tänker bort i vilket sammanhang texterna har kommit till. Men vad annat har vi då att stödja oss på? Jag kan lätt se skälen som handlar om rättvisa och jämlikhet. Att alla ska bemötas lika. Att ett uttryck för kärlek inte går att skilja från ett annat. Att trohet ska premieras osv. Men hur ser det teologiska resonemanget och stödet ut? Tycker inte att ”avhandlingarna” jag läst ger så särskilt tydliga svar på det som är min avgörande fråga. Lätt att söga hur vi inte ska tolka.

Mycket är en bibelsynsfråga. Så har det också varit när vi ”under resans gång” tagit avstånd från såväl bruket av aga som slaveriet. Vi tycker en sådan hållning är oproblematisk. Detta gäller också synen på relationen man – kvinna. Vi tänker inte längre om kvinnan som omyndig och undrställd mannen. Vi tar inte längre notis om det Paulus skriver om att kvinnan ska tiga i församlinmgen. Inte heller det ser vi som bibelsynsmässigt så kontroversiellt. Vi tänker inte att det Paulus säger om hårlängd och annat är aktuellt för vår tid. Det hela komplicerar även frågan om hur vi tänker om vigsel av samkönade par. Frågan kräver att vi presenterar en bibelsyn som jag menar är så hederlig att vi erkänner att somligt i Bibeln har vi redan lämnat därhän. Att det är så vi tänker och att det ställer krav på hur vi tolkar även de texter som hör samman med homosexualitet och vigsel av samkönade par. Hur tänker du? Jag återkomer när jag gått igenom böckerna och mina markeringar i böckerna en gång till.

Kommentera

