Gud är god men inte allsmäktig

I går kväll hade Jonas Gardell premiär för sin serie ”Åh, Herregud”. På bästa sändningstid tog sig Jonas Gardell an frågan om vem Gud är.  En frimodig start! Kan tänka mig att detta är ämnat som en filmatiserad version av hans bok ”Om Gud”. Lite pladdrigt tycker jag det blev – till och från – lika pladdrig som jag tycker boken ”Om Jesus” bitvis också är. Boken ”Om Gud” har jag fortfarande inte läst.

Tidningen Dagen skriver om reaktioner på programmet. Programmen sänds i svt tisdagar kl.21.00.

Jag gillar Gardells lite provokativa utgångspunkt att om han tänker frågan om Gud som en fråga om vad som går att bevisa, så finns inte så mycket att hämta – likväl uttrycker han sin tro på Gud som närmast orubblig därför att tro mer handlar om tillit . Ser man det så blir ”betraktelser” som den Jonas Gardell själv bidrog med om Gud som närmast en konstruktion inte särskilt hotfulla.

Frågan i gårdagens program var huruvida Gud är god eller den som t.o.m. kan tänka sig ta livet av människor. Flera personer kom till tals i några intervjuver. Den som formulerade det som för mig är det alldeles avgörande, det var en präst som sammanfattade sin syn på Gud som ”god men inte allsmäktig”. Det är också så jag tänker. Hur skulle jag kunna stå ut med att tro på en Gud som ger och tar med samma självklarhet. Den som i ena stunden ger liv och i andra stunden tar tillbnaka det han gett. Att Gud är den som i första hand ska klandras för det som hänt på Haiti och i Chile. Att Gud skulle ha ett finger med i spelet som ledde till att ett litet barn dog därför att sjukvården inte förstod att ta hand om en inflamerad blindtarm.

En av de intervjuvade i programmet förklarade att hon slutat tro på Gud, just därför att hon inte stod ut med allt det Gud ställer till med av närmast ondska och elände i världen. Att allt det som sker har vi att tacka Gud för eller skylla honom för? Som om människan står fri – utan ansvar. Är det någon som menar sig stå ut med att tänka om oss själva som Pinoccio-figurer som Gud fjärrstyr i allt? Jag tänker och tror att Gud har gett oss också den fria viljan att välja mellan ont och gott. Att Gud gett oss gåvan att också kunna ta ansvar. Att ”han” valt bort sin roll som allsmäktig för att göra oss delaktiga i världens väl och ve.

Det finns psalmer i psalmboken som jag ogärna sjunger med i. Ett sådant exempel är sista versen i psalmen ”Tryggare kan ingen vara”. Jag kan omöjligt sjunga med i orden om Gud att ”vad han tar och vad han giver, samme Fader han dock förbliver”. Så fortsätter det i ord som talar om att detta skulle vara ett uttryck för Guds goda – ”barnets sanna väl allerna”. Som om här finns en sanning som vi inte begriper, men väl uttrycker det som är gott för oss.

Jag tror på Gud som den som reser upp oss. Inte en som i ena stunden bidrar till att få oss på fall, för att i nästa stund komma rusande för att fånga upp oss i fallet.

Jonas Gardell gjorde det tydligt att Gud är så mycket mer än våra bilder och föreställningar om vem han är. Jag håller med. Det är egentligen bara med den utgångspunkten jag står ut med att läsa en del av Gamla Testamentets skildringar av Gud. Jag får lov att läsa det som männniskors bilder och förerställningar. Men att Gud är större än så. Framför allt lär mig evangeliernas berättelser om Jesus att Gud i så många avseenden är så annorlunda än det Gamla Testamentet beskriver. Därför fortsätter jag att säga att allt i Bibeln inte är lika viktigt. Viktigast är just evangeliernas berättelser om Jesus. Utifrån det får jag lov att läsa en del av Gamla Testamentets texter om Gud som just ett utrryck för människlors bilder och föreställningar- och så tänka att det hänt en hel del se´n dess.

2 Responses to Gud är god men inte allsmäktig

  1. Jag kan både förstå och inte förstå din och Jonas frustration över att inte ”få ihop” Gud. Det är klart att det kan vara frustrerande, samtidigt är ju just detta obegripliga närmast en förutsättning för att Gud ska kunna vara större än vi. Är det överhuvudtaget möjligt att få ihop logiken om nu Gud står över allt vad vi kan tänka? Om vi får ihop logiken – har vi då inte reducerat Gud till vår nivå?

    Allt gott

  2. Gud kan vara både GOD och Allsmäktig utan att vilja det onda. Det är det klassiska teodicéproblemet, och det förvånar mig att inte det tas upp mer i programmet. Det förvånar mig än mer att en präst i Sv K som i sina prästlöften har lovat att bl a stå för kyrkans bekännelse i TV tar avstånd från den. ”Jag tror på Gud fader ALLSMÄKTIG, himmelens och jordens skapare” osv

    D v s egentligen blir jag inte förvånad, men jag önskar att jag hade blivit det…

    Det finns mängder av sätt att försöka förklara teodicéproblemet i kristen teologi. jag gör ett försök att ge min syn (som jag tror är ganska klassiskt kristen), med avstamp i den cancersjukas tappade tro eftersom hon ansåg att sjukdomen var beviset på att Gud svikit henne.

    Gud vill inte det onda. Men hur kan han då vara allsmäktig när t ex hon fick cancer mot hans vilja? Jo, eftersom Gud inte ville att vi människor skulle vara marionelldockor gav han oss en fri vilja. Den använder vi dessvärre, och har gjort ända från början (det sk syndafallet) till att möjliggöra Djävulens makt på jorden, d v s det onda som Gud inte vill blir möjligt genom människans synd och bortvändhet från Gud.

    Men Gud vill rädda oss från det onda som vi egentligen har gjort oss förtjänta av genom att själva öppna upp världen för det ( t ex krig, sjukdom och död) genom att han blev människa och besegrade ondskans andemakter genom sin död på korset och därtill tog på sig (det rättmätiga) straffet för våra synder så att vi kan uppstå till evigt liv om vi tror på Jesus och den räddning han erbjuder oss av nåd, trots att vi inte klarar av att inte fortsätta synda.

    Gud är allsmäktig och skulle kunna utplåna all ondska nu, men då skulle vi människor också stryka med, och han vill att vi ska få leva, så eftersom han är god dröjer han för att vi ska hinna omvända oss. Istället har han lovat att komma tillbaka och döma levande och döda vid tidens slut, då ska djävulen och hans anhang kastas i den brinnande sjön (helvetet) och de som har tagit emot frälsningen genom Jesus Kristus ska uppstå till evigt liv, inte för att de varit goda helt igenom utan för att Jesus är det i deras ställe. Sedan ska Gud göra allting nytt, inkl dem så att ondskan utplånas för alltid.

    Jag har jobbat politiskt och det första man lär sig är att det inte både går att ha kakan och äta den. Bara för att t ex kommunfullmäktige inte beslutar att införa gratis glass till alla barn på fredagar så innebär det inte att KF inte har makt i kommunen eller att de inte gillar barn. Det perspektiv som KF har kan ju vara t ex att pengarna då inte räcker till mat för de gamla eller att barnens tandhälsa försämras av glassen osv. Detta kan det dock vara svårt för det enskilda barnet att förstå. Jag tror att det är samma sak med Gud ”Guds vägar är outgrundliga” är väl en bra sammanfattning, men därmed inte sagt att Gud inte både kan vara God och Allsmäktig.

Kommentera

