”Jaså du upp manar utvisade att gå under jorden”

Det är ett par veckor sedan som Eskilstuna-Kuriren uppmärksammade familjen Danial från Irak. Familjen är en i gruppen av kristna irakier som tagit sin tillflykt till Sverige. Alla dessa männiksor har flytt efter att ha blivit hotade och trakasserade. Andra i deras närhet har dödats. Bostäder och kyrkor har bränts ner. Vem skulle i det här läget inte fundera över möjligheten att fly? Om inte för barnens skull.

Eskilstuna-Kuriren har hört av sig för att följa upp vad som hänt med familjen Danial. Jag har själv försökt kolla men inte lyckats få något besked om vad som hänt familjen.

I fredags skrev DN om hur företrädare för flera kyrkor överlämnat 3 000 ansökningar till Migrationsverket om att avvisningarna ska stoppas. Av dessa 3 000 personer är ca 1 200 från Strängnäs stift. Många kommer från Eskilstuna.  Migrationsverket ”bråkade” då alla dessa överklaganden skulle överlämnades och körde mer eller mindre ut delegationen. De man önskade få träffa gjorde sig inget besvär att möta upp. Ville denna lilla kyrkliga delegation träffa Migrationsverkets ansvariga så var alternativet att resa till Malmö vilket inte var möjligt.

Jag har i huvudsak fått positiva reaktioner på de kommentarer jag gav då Esklstuna-Kuriren hörde av sig inför publiceringen av berättelsen om familjen Danial. Någon har tyckt att ”det är bra att du ryter i”. Har fått ett annonymt brev. Någon som tycker att den här saken sköter Migrationsverket bäst själva. Ungefär samma kommentarer som publicerades i anslutning till E-K artikeln. Inte ska pastorer som jag lägga mig i en sak som denna. Jag borde inte ha uppmanat familjen att gå under jorden. Brevskrivaren har gått ur Svenska Kyrkan efter det att kyrkan ställt upp för att gömma flyktingar. Det borde, enligt det brev jag fått , vara förbjudet att gömma flykltingar.

Jag har fösökt argumentera för ett annat sätt att se på saken i en liten ”betraktelse” i en bilaga som kom med Eskilstuna-Kuriren i lördags – en bilaga med information om ett lokalt säkerhetsting som genonmförs kommande veckoslut. Temat är Trygga Staden. Min utgångspunkt är att det som allra mest påverkar tryggheten i Eskilstuna liksom på ansdra platser är hur vi förhåller oss till den mångfald av värderingar, kulturer, traditioner och religioner som så tydligt sätter sin prägel på samhället. Det är som om vi inte klarar av mötet med denna mångfald. En del tycker att det var bättre förr då mycket var mer självklart. Många drar sig nu tillbaka. Vi gör världen mindre fastän den i själva verket blivit större. Hur det blir när mötet bara blir konfrontation skriver tidningen Dagen om apropå protesterna i Göteborg med anledning av ett planerat moskébygge.

Jag tror att tro och religion kan hjälpa oss att förstå hur viktigt det är att vi finner sammanhang i livet. Trygghet handlar i hög grad om detta. Jag avslutar betraktelsen i E-K bilagan med orden: ”Trygghet handlar i hög grad om hur vi ser på den ”andre” – att försöka förstå en annans sät att leva och tänka och att en annan människas tydliga identitet inte är ett hot, men väl en utmaning i att söka min egen identitet”.

Jag tänker om alla våra nya svenskar och deras tydliga religiösa tillhörighet som goda exempel på hur viktigt ett sammanhang kan vara för min identitet. Hade jag haft ett namn och en adress till den som skrivit det brev jag fått, så hade jag skrivit några rader och sagt att problemet är inte alla de som söker en fristad i Sverige som allas våra rädslor för mötet med den som uttrycker en tydlig identitet. Det verkar som om allra svårast blir det då människor uttrycker den identiteten i form av en religiös tillhörighet.  Jag kan tycka att det är spännande med det som nu sker i mötet mellan det nya mångreligiösa Sverige och det svenska sekulariserade samhället. Lite kaxigt är det att som kommunalrådet Jimmy Jansson gjorde då han gästade S:t Eskilskyrkan, tala om Eskilstuna – denna i långliga tider så sekulariserade stad – som en alltmer religiös stad.

Kommentera

