Att vigas i kyrkan eller inte vigas i kyrkan?

Jag måste erkänna att jag är närmast överraskad över hur många som läst mitt blogginlägg där jag bl.a. kommenterat Evangeliska Frikyrkans beslut om att avstå från vigselrätten. Mitt inlägg har genererat flera reaktioner och vi för en intressant diskussion i kommentarerna till blogginlägget. Så många har läst blogginlägget att det under ett par dagar förde upp min blogg på WordPress lista över snabbast växande bloggar. I går var bloggen uppe på pallplats – tredje plats. Totalt upp mot 300 träffar.

Det som fått diskussionen att gå igång var mitt sätt att måhända tillspetsat  tala om ”sektvarning”. Jag har  i kommentarerna försökt beskriva hur jag tänker. Om hur jag ser beslutet att ta ett kliv tillbaka i den här frågan som ett kliv bland många där vi som kyrkor och församlingar kryper längre in i våra vindskydd. Det är väl inte där som vår Herre menade att vi skulle vara? När vi som eskilstunaförsamlingar mött företrädare för kommunen i några sammanhang så har man oberoende av varandra utmanat oss att synas mer. Underförstått ligger frågan om var vi är nån´stans i det offentliga sammanhanget. Även om vi tycker att vi gör vad vi kan så är det uppenbarligen så att det av andra uppfattas som att vi är alldeles för osynliga.

Frågan om vi som kyrkor och samfund ska behålla vigselrätten har vi anledning att fundera över i just perspektivet av de här frågorna. Återigen – för den som är intreserad av frågan – läs kommentarerna till min blogg med kommentarer om Missionskyrkans kyrkokonferens och EFK:s beslut om att avstå från vigselrätten. Det som blev någera raders kommentar på slutet har kommit att få den största uppmärksamheten.

Kommentera

