Att våga mötet med människor av annan tro

Vi var ett trettiotal som satsat en eftermiddag i Immanuelskyrkan i Stockholm i ett möte om religionsmöte/religionsdialog. Det blev till en riktig höjdarsamling med en av de teologer i Europa som jobbat allra mest med religionsmötet och religiondialogens möjligheter. Andrew Wingate är präst i Angliklanska kyrkan, den anglikanske biskopens rådgivare i dialogfrågor, under många år varit verksam i Indien och uppe på allt annat – den engelska drottningens kaplan. Wingate har under många år levt och verkat i Leicester – den stad i England som mer än någon annan stad är präglad av det mångkulturella och det mångreligiösa. Det var verkligen spännande att höra Wingate dela sina erfarenheter från såvaäl England som Indien. Allmänt sett ligger England hästlängder före Sverige när det gäller dialog mellan olika konfessioner och kulturer. Det verkar som om vi i Sverige är rädda för just religionsdialogen. Vi är osäkra på vad som ska hända när vi för tron på tal i ett samtal med en annan av annan tro än min egen. Jag måste erkänna att jag bland de vänner jag umgås med inte har någon som exv. är muslim. Jag inser nu – efter halvdagen med Wingate – att det är en brist. Jag borde aktivare söka mig in i närheten också av människor av annan tro, därför att där har jag mycket att lära. Bara i det nära mötet med en annan är det möjligt att komma ur de stereotyper vi lever med.

Windgates utgångspunkt – och jag gillar den – är att bejaka mångfalden samtidigt som jag är trogen min egen övertygelse. Vad blir det för typ av dialog om jag närmast lägger mig platt och blir så ”betuttad” av en annans tro att jag glömmer bort min egen? Frågan om religionsmötet/religonsdialogen är egentligen inget vi har att välja bort. Att helt tänka bort frågan om mötet där tro möter tro, det vore att sticka huvudet i busken. Detta är en fråga som på många sätt påverkar oss varje dag. Låt oss inse det! Också från kyrkans håll borde vi ställa krav på en större kompetens hos politiker och myndigheter – poliser, socialtjänst, sjukvård m.fl. när det gäller mötet med människor för vilka tron är en stor del av identiteten. Windgate berättade bl.a. om hur polisen i Leicester utbildat sig i att möta människor av annan tro. Om vad som gäller när exv. en människa hittas död.

Vi har onekligen mycket att fundera igenom och bli mera bekväma med. Detta gäller bl.a. frågan om Gud är en och densamme – oavsett religion. Är det samme Gud vi ber till? Hur tänker vi om det? Hur tänker andra om det? Vilken roll spelar Jesus också för andra trosbekännare? Är det möjligt att be tillsammans med människor av annan tro? Till vem ber vi? Hur tänker muslimer om sin bön? Hur tänker en hindu i termer av andlighet? Är det en andlighet jag som kristen kan känna igen mig i? Var har jag anledning att sätta ner foten och säga att detta och detta är för mig helt främmande? Hur ska jag som pastor hantera en situation där jag får en förfrågan om att viga ett par där den ena parten är av annan religion? Hur förhåller jag mig till människor som närmast anklagar mig för att engagera mig i flyktingar som är av annan religion än den jag själv tillhör? Som menar att när dessa människor väl fått sitt uppehållstillstånd, så vänder de kyrkan ryggen till? Detta har verkligen hänt mig.

Frågan om religionsmötet handlar också om den roll som religionen allmänt allt mer kommit att få. Religion har alltmer kommit att bli inviolverad i flera av vår tids stora konflikter. Det är så uppenbart att det inte fungerar när politiken möter religionen. Som två parter som möts som inte alls talar samma språk. Det kan inte bli annat än just – konflikt. Det är också detta vi ser. Jag tror också att politiken borde bli mer påläst om vilken roll religionen har i många människors liv.

Politik och konflikt i all ära – jag tänker att först och främst handlar det om det lilla mötet. När en möter en annan. När vänskap uppstår ur nyfikenheten över en annan människas tro och övertygelse. Låt det börja där – där jag också kan få tala gott om min tro och de anspråk min tro och religion har. Jag kan verkligen inte se någon motsättning i detta. Bara ett spännande möte.

Kommentera

