”Smolk” i glädjebägaren

Så satt vi bänkade framför Go´kvälls sänding i Svt – vi många som jobbat med Världens Barn-kampanjen – för att få insamlingen summerad. Nu skulle vi få veta hur det bl.a. blev med årets storstadskommun.  Det är ju det diplomet Eskilstuna vunnit fyra år i rad. Jag tillhör dom som inte haft min största drivkraft i den tävlingen, utan sett varje krona som en vinst för världens alla barn som behöver hjälp. Därför är de 1 337 795 kronor vi samlat in i Eskilstuna och de ca. 83 000 000 kronor vi totalt samlat in ett fantastsikt resultat och ett uttryck för att människor vill vara med och bidra till att göra skillnad för världens barn. Men jag vet också – och jag har mött en och annan – som kännt sig utmanad av att vi på nytt skulle ta hem utmärkelsen ”årets storstadskommun”. Inslaget i Go´kväll var närmast ett ”goddag yxskaft”. Radiohjälpens generalsekreterare Finn Norgren ”kliade” programledaren för Go´kväll bakom örat för vad Svt åstadkommit, men nästan inte ett ljud om det som själva riksinsamlingen inbringat på ca 40 000 000 kronor. Som om Svt via sina programinslag närmast själva gjort hela jobbet. Jag är besviken å alla deras vägnar som ägnat så mycket tid åt att stå där med sina insamlingsbössor. Jag vet att alla dessa gjort det utan att vänta sig någon personlig credit för detta, men jag hade önskat att alla dessa skulle fått som ett hedersomnämnande när nu Go´kväll hade fått uppgiften att avsluta årets kampanj. Så blev det inte. Ett närmast förvirrat inslag på sin höjd 30 sekunder. Så var det hela över. Jag kan inte komma ifrån känslan av att Svt leker med oss.

Efter diverse sms-kontakter har jag skrivit ett besviket mail till Radiohjälpens generalsekreterare Finn Norgren och ber honom förklara detta snöpliga slut. Som om Go´kväll inte hade tid att uppmärksamma alla de som som nu bidragit till att samla in ca hälften av årets totala resultat på mer än 80 000 000 kronor.

Jag vet att det är löjligt att pysa min besvikelse på det här sättet – vi borde bara känna glädje över det som blev. Så hoppas jag också att det kommer att presenteras i våra lokaltidningar i morgon. Vi har mött både Folket och Eskilstuna-Kuriren som tagit bilder och vi har uttalat oss. Borde bli stora bilder på framsidorna. Visst har vi anledning att känna oss så oerhört stolta över det så många varit med och åstadkomma.

I Eskilstuna spelar vi i en egen division när det gäller storstadskampen. Vi samlade till slut in 14.36 kronor/kommuninnevånare. Totalt 1 337 795 kronor. Två i ”vår” klass blev Växjö med 6.48 kronor/kommuninnevånare. Jönköping – detta frikyrkliga och frisinnade fäste – lyckades samla in 5.11 kronor/kommuninnevånare. Bland alla landets kommuner – stora som små – hamnade Eskilstuna på tjugonde plats. Intrycket är att vi finns där i toppen bland en hel hög av småkommuner.

Det vi lyckats med illustrerar det vi sagt att Världens Barn-kampanjen förmodligen är den allra bredaste plattformen för samverkan i Eskilstuna. Här möts enskilda, föreningar och organisationer, kroglivet med kyrkor och församlingar, kommunen, skolor och idrottslivet. Så finns inte minst många företag med. Jag tänker att det vi gjort borde få påverka bilden av Eskilstuna som landets allra mest generösa storstadskommun. Det är så att eskilstunaborna bryr sig. Det är verkligen så att vi vill vara med och göra skillnad för världens barn. Så – rent ut sagt – skiter vi i Svt och deras oförmåga att spegla det som händer ute i landet. Att vara så upptagen av sitt eget, det är mest ett problem för Svt själva. I morgon när tidningarna kommer ska vi bara glädja oss. Det vi gjort är storartat! STORARTAT!

Kommentera

