Vem är det som är ”tondöv” i debatten om ateismen?

I lördagens DN skriver Lena Andersson om ”den fluffiga antiateismen”. I DN verkar Lena Andersson ha hittat en plattform för att driva sitt atestiska spår. I tidigare artiklar har Lena Andersson klagat över att det är så svårt att vara ateist. Det är som om ingen förstår henne. Som om alla är emot henne. Ungefär detsamma tycks gälla Humanisterna. Som om det enda man är säker på är det man är emot. Jag har länge funmderat över hur länge det kommer att hålla att skapa en profil utifrån vad man är emot.

Intressant att läsa hur förskolläraren Malin Jonason lämnar Humanisterna efter 14 års medlemskap. Malin Jonason menar att intolerans numera präglar Humanisterna. I stället för respekt för oliktänkande har Humanisterna en närmast religiös övertygelse om att de ensamma äger sanningen.

Lena Andersson argumenterar i DN för ateismens tämligen begränsade hållning att det enda som egentligen äger någon mening, det är det vi kan lägga under luppen på ett mikroskop. Eller det som för övrigt håller för ateismens ”kunskapsteoretiska ställningstagande”. Förstår jag Lena Andersson rätt så är det inte mycket av det som tro och religion står för som håller måttet. Låter det sig inte beskrivas i likhet med en kemisk eller matematiskt formel så är det närmast att betrakta som hjärnspöken. Uppfinningar till för den svage och hjälplöse. Nog är det något av ett elitistiskt tänk i detta. Jag har svårt att förstå denna tilltro till det vetenskapsteoretiska som vore sista ordet sagt. Som om allt som är värt att tänka är tänkt. När Lena Andersson anklagar de som har synpunkter på denna atesitiska hållning att vara ”omusikaliska och tondöva” för det ateismen står för, så undrar jag vem det är som är tondöv. Hör Lena Andersson ens på sitt ena öra?

Jag funderar just på Lena Anderssons anklagelse om tondövhet när jag i eftermiddag hört en tonsättning av en del av Dag Hammarskölds dikter i samlingen ”Vägmärken”. Jag tänker att i Lena Andersson värld är Dag Hammarsköld att betrakta som tondöv. Dag Hammarsköld har inte förstått att allt vad han skrev är att betrakta som nonsens.

Jag dras med i Dag Hammarskölds sökande efter ett språk för detta närmst outsägliga som har med tro att göra. Vad är Dag Hammarskölds texter annat än ett uttryck för den roll som existensiella frågor spelar för människor. Så har det ju varit i alla tider. Ett sökande efter mening – just därför att det vetenskapliga sättet att betrakta tillvaron inte räcker så särskilt långt.

Dag Hammarskölds texter öppnar upp mot en större verklighet. I en av sina texter formulerar Hammarsköld det så: ”Om jag kan vara, är Gud”. Så genialiskt. Varför är det så svårt att tänka sig att Gud finns utifrån att jag själv finns. Jag tänker att ateismen gör mig som människa till egentligen bara en biologisk varelse. Men livet är mer! Det är bl.a. detta ”mer” som Dag Hammarsköld formulerar i dessa ord:

”Du tar pennan och linjerna dansar. Du tar flöjten och tonerna skimrar. Du tar penseln och färgerna sjunger. Så blir allt meningsfullt och skönt i det rum bortom tid som är du. Hur kan jag då hålla något tillbaka från dig?”

Jag tänker att vad är det annat än övermod när Lena Andersson menar att tron på Gud blir ”mosad” när den konfronteras med den analytiska filosofin. Som om Gud kan resoneras bort? Eller tänkas bort via filosofiska system? Bara vi tänker tillräckligt analytiskt så kommer vi att inse att Gud tillhör det som är att betrakta som överflöd i livet. Tror Lena Andersson själv på detta…?

5 kommentarer till Vem är det som är ”tondöv” i debatten om ateismen?

  1. Camilla Grepe skriver:

    Jag skulle gissa att du lider mer av dina tvivel än vad hon gör av sina…

  2. kent andersen skriver:

    Tack för en underbar blogg artikkel. Mycket läsvärd…

  3. Jakob skriver:

    Det Lena Andersson missar är ju också att den analytiska filosofin inte alls mosar tanken på Gud. Snarare används denna filosofi bland kända kristna filosofer idag som ett redskap för att beskriva Gud. Andersson verkar ovetandes om förändringen som just nu pågår. Jag skriver bl.a. om detta på min blogg.

  4. Göran Rudengren skriver:

    Jag är själv inte ateist, men jag tycker om klar och genomtänkt debatt i stället för irrationellt svammel med hänvisning till heliga skrifter. Religionen är och förblir en privatsak, och de som försöker ändra på det är de som tillhör konventionella religioner och är medlemmar av kyrkor och samfund. Lena Anderssons artikel är bra, det behövs respekt för logik och evidens i Humes efterföljd. Det enda felet är att man inte ur dessa fakta kan dra någon som helst kunskap om guds eller ett universalväsendes existens. Det når du först genom inre upplevelser med eller utan meditation. Vi behöver alltså få bort religionerna med det hyckleri som tillhör dem, för att kunna grunda en religion utan skuldkänslor, frälsning och annat, men där vi är inpassade i ett sammanhang både intellektuellt och med mening, men utan det som kallas religiositet.

    • Jakob skriver:

      Det skulle vara en väldigt subjektiv religion med andra ord, ungefär lite som New Age. Det många konventionellt religiösa menar är dock att det inte bara handlar om subjektiva upplevelser. De finns också så klart och hör kanske till det vanligare, men det finns också många anspråk på objektiva religiösa upplevelser, saker som faktiskt sker oberoende av människors ageranden. Kristendomen är exempelvis totalt grundad på historiska händelser (enligt den själv), att Gud agerat i historien rent konkret.

      Kort sagt, religioner som kristendomen eller islam kan aldrig bli en privatsak, deras syften är aldrig att vara en privatsak. Sen är det ju så klart en privat sak, för varje människa att ta ställning till.🙂

Kommentera

