Skoldebatt i svart – vitt!

Så har jag gjort det! I eftermiddags har jag mött British Juniors rektor Thomas Jarlsbo i ett samtal om de skriverier som varit om denna uppstickare i friskolevärlden. Bakgrunden är skriverierna om en framtida lokalisering av British Junior. Det som fick debatten att gå upp i närmast falsett var Jarlsbos synpunkter på förlsaget att hans egna skola skulle tvingas leva samman med komnmunens Träningsskola. I Eskilstuna-Kuriren öste han på: ”Vi har vår utmejslade kultur ochvårt sätt att arbeta med artighet och sociala koder, och så vill kommunen att vi ska leva ihop med en annan skola i samma byggnad. Det är inget annat än ren fräckhet”.

Jag kunde ju valt att hetsa upp mig över detta i min ensamhet. Jag är dock inte så bra på det. Jag skrev ett mail till denne Jarlsbo med frågor om hans värderingar och fick ett nästan än mer upphetsat svar tillbaka. Jag skrev om hur jag tycker hans sätt att tala om sin skolas exklusivitet närmast liknar en sekt. Hur det egna är det enda rätta och annat ren skit. Hur andra uppfattas som fiender. Det där har jag utvecklat i några mail till honom.

Jag känner igen det där sättet att argumentera från andra friskolor. Hur inget är bättre än den egna skolan. Hur ingen annan tycks fatta vad skola går ut på. Ingen annan rektor eller andra lärare som lever upp till inte ens lågt ställda krav och förväntningar.

Anledningen att vi bokade ett möte var hans besvikelse över att ingen som framfört synpunkter antagit hans utmaning att komma till skolan för att möta skolan och han sjäklv ”live”.  Jag ville inte bli en av dom han utmålat som närmast fega som gömmer sin kritik bakom annonyma insändare. Thomas Jarlsbo utvecklar sin kritik i ett brev till Kommunstyrelsen – refererad i dagens Folket.

När jag nu mötte Thomas Jarlsbo så var det inte ett möte med Blyger. Han går på i närmast sluggerstil. Med hans bakgrund i reklambranchen blir argumenten till närmast marknadsföringsargument. Jag har ingen anledning att gå i försvar för kommunens hela skolverksamhet. Jag tycker också att alltför mycket inte fungerar. Ändå tycker jag att Jarlsbo generaliserar på ett sätt som inte blir särskilt trovärdigt. Gott och väl med en skolledare som vill mycket. Fine! Det gillar jag också. Men varför måla ut andra som mer eller mindre misslyckade vrak. Han buntar ihop hela den kommunala skolverksamheten som en usel verksamhet som inte lyckas med i stort sett nån´ting. I hans värld håller inte en enda rektor och inte heller en enda lärare måttet för vad han vill se av en rektor eller lärare. Deta är ju inte sant, och det hävdade jag med eftertryck. Jag känner sådana rektorer och lärare. Rektorer och lärare som sliter och känner lika mycket för sina elever som Thomas Jarlsbo känner för sina elever. Det är ju rent nonsens att idiotförklara varenda rektor och snart sagt varenda lärare. Det är ju detta jag menar är rena sektmentaliteter. Att ingen andra håller måttet. Bara jag själv som förstår vad som är rätt och riktigt. Kritik utåt för att ena inåt. Jo, nog känner jag igen dom takterna.

Vartefter samtalet fortgick förstod jag hur mycket det betyder att familjer gjort ett aktivt val för att ha sina barn i en friskola. Att bara detta skapar förutsättningar som en kommunal skola inte kan mäta sig med. Hur mycket detta också betyder för att också motivera föräldrar att stötta sina barn.

Det är verkligen ”hela havet stormar” i Eskilstunas skolpolitik. Svårt att se hur det ska bli. Svårt att se hur det ska bli bättre. Hur mycket än Eskilstunas politiker – och skolpolitiker i synnerhet – hävdar att Eskilstuna satsar mer på skolan än på något annat, så är det mindre än vad de flesta andra kommuner gör. En del beslut verkar helt stolliga. Som att bunta ihop skolor i grundskoleområden, vilket bl.a. fått till följd att skolor plockats ihop – som det tycks – på måfå, så att nå´n skola på ett håll buntas ihop med en skola flera mil bort. Det hela tycks vara en organisatorisk piruett i den högre skolan – obegriplig för en vanlig medborgare. Vad hjälper detta för att göra Eskilstunas skolor till landets bästa skolor – vilket skolpolitiker och andra talar om som sin målsättning? Frågorna verkligen hopar sig. Vem tar tag i detta och skapa en debatt där vi alla kan känna det som att nu gör vi en verklig kraftsamling kring det som rimligen måste vara Eskilstunas allra viktigaste fråga just nu? Vem?

Kommentera

