”Så vandaliserade kommunen en skola”

I går, söndag, inledde DN en serie artiklar om den svenska skolan. Maciej Zaremba skriver om den svenska skolan, tjugo år efter kommuinaliseringen. I morgon tisdag kommer den andra artkeln. Har du möjlighet, så läs artikelserien!

Zaremba hänvisar till s-politkern Mikael Damberg som talat om skolan som ”i fritt fall”. Det är en förförlig berättelse som Zaremba förmedlar. Exemplet är en skola i Kävlinge i Skåne. Det är som hade han hittatr på det. Som vore det alldeles för överdrivet. Helt sanslöst! Intrycket är att kommunen och skolledarna sett skolan som en typ av lekplats. Skolledare må ha varit behöriga men helt inkompetenta. Jag tänker att detta är ett av skolans problem: man har alldeles för mycket hängt upp sig på behörighet till förfång för kompetens. Nu ska det ju bevars utfärdas nå´n typ av ”körkort” till de som är behöriga. Som om ingen annan har i skolan att göra. Huruvida desa behöriga är kompetenta är faktiskt inte så självklart. Håller inte med dom fackliga företrädare som jämställer en lärare med en läkare och säger att inte vill du väl bli opererad av en obehörig läkare? Jämförelsen haltar. Konsekvensen av att det nu i skolans värld bara är de behöriga som räknas är att mycket av erfarenhet går förlorad. Som om komptensen inte är något värd. Det får i praktiken rent löjliga konsekvenser.

Zaremba berättar om en klass i Kävlinge som på ett år hade 52 lärare. Somliga stannade bara i en vecka. En blev hämtad av ambulans efter ett nervöst sammanbrott.  Zaremba beskriver hur Sveriges skolor mellan 1991 till 1995 fick 850 miljoner i hyreshöjning medan anslagen till undervisningen totalt sett sjönk fem gånger så mycket (fyra miljarder). Jag är helt säker på att många av oss som nu är vuxna och inte så omedlebart kommer i kontakt med dagens skola skulle bli ytterst överraksade om vi visste hur det står till. Hur elever är hänvisade till läroböcker som är så i så dåligt skick så att de nästan är oläsbara. Hur lärare kopierar och kopierar och kopierar och kopierar och fortsätter att kopiera därför att man inte får köpa in nytt material. Skulle vara intressant att se hur kopieringskostanderna utvecklat sig parallellt med att anslaget för inköp av skolböcker sjunkigt.

Det är viktigt att vi får till en omfattande och genomgripande diskussion om den svenska skolan. Jag tänket att det måste ske på ett annat sätt än utbildningsminister Jan Björjunds sätt att peka med hela handen. Vi behöveer en diskussion om våra skolor i Eskilstuna. Inget kan vara viktigare än att skapa en skola som ger varenda unge de bästa förutsättningarna vidare i livet. Särskilt alla dessa som kommit till Eskilstuna från andra länder. Hur blir det för den som aldrig riktigt fick chansen att lära sig svenska ordentligt? Som plockades ut i en svensk klass utan att riktigt kunna följa med i undervisningen. Hur blir det på några års sikt? I morgon skriver Maciej Zaremba om varför inte femtonåringar förstår vad de läser.  Läs det och låt oss samtala visdare!

Annonser

One Response to ”Så vandaliserade kommunen en skola”

  1. Vidi skriver:

    Än en gång den gamla myten om att de obehöriga är
    kolossalt kompetenta. I snitt har de några högskole-
    poäng; enligt undersökning av LR. Många av de som
    tar körkort kan köra bil, de har undervisats av sina
    föräldrar. Varför kräva körkort? Låt arbetsgivaren
    bedöma skickligheten. Såna resonemang utmynnar i
    total urvattning av yrkeskompetens i Sverige.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: