Ett gott andligt samtal

Jag är glad för det jag fått höra idag. Glad för Carolina Johanssons medverkan i S:t Eskilskyrkan idag. Glad för att få höra Carolina tala om det andliga livet som en viktig del av livet. Så mycket som dröjer sig kvar – precis såsom ett gott samtal ska göra.

Nytt att få höra Carolinas reflektioner kring korset. Inte alls så som jag tänkt det tidigare. Korset som en bild/symbol för en vägkorsning. En plats av möjligheter. En plats för vägval. Självklart spelar det roll hur jag väljer. Såväl vad jag väljer som vad jag väljer bort. Har återkommit till detta så många gånger den senaste tiden – detta hur viktigt det är att säga nej för att kunna skapa utrymme för att säga ja.

Mycket av det Carolina sagt idag är på många sätt självklarheter, men så viktigt att de blir sagda en gång till. Som att alla relationer rinner ut i sanden om vi inte ägnar dom tid. Naturlitvis självklart. Också att detta gäller om tron. Det är med relationen till Gud som med andra relationer, att det är när jag lägger tid på den som den fördjupas. Det är när jag lägger tid på att lära känna en annan, som vår relation fördjupas. Jag tänker att detta är vår tids stora utmamning, när så mycket pockar på vår uppmärksamhet. Vi ger på många sätt upp för lätt. Carolina berättade om en lärare i en skrivarkurs som berättade om hur författandet/skrivandet på många sätt är ett arbete. Att det inte blir så mycket skrivet om vi ska vänta på att inspirationen ska rinna till. Poängen är att inspirationen kommer när jag är uthållig i mitt skrivande. Att detta också gäller bön och bibelläsning. Tron växer med att den praktiseras. Carolina hänvisade till en egyptisk biskop som sagt att avsätt 30 minuter om dagen för att koncentrerat möta Gud – gör det i en månad – och han lovade att du ska få se en förändring i ditt liv.

Jag tänker – utifrån det jag bl.a. hört Carolina säga idag – att också det kristna livet handlar om att skapa ordningar och goda vanor. Varför skulle det inte gälla för tron när det gäller för i stort sett allt annat i livet? Som friskvård, vad vi äter, studier mm. Allt vinner på att det sker i ordnade former. Detta blir bara så mycket viktigare när så mycket i vår tid rycker i oss. Får vi inte fatt i det som få vara en fast punkt i tillvaron virvlar vi lätt bort som ett löv i stormen.

Samtalet idag besannar i sig det Carolina Johansson talat om – att vi behöver ge också samtalet om det kristna livet tid och uppmärksamhet. Det var mycket viktigt som blev sagt och tänkt idag. Jag tänker att kyrka och församling kan få vara ett sammanhang att finnas i, just därför att det är få av oss som klarar att leva det kristna livet på egen hand. Vi behöver varandra. Varför göra det svårare än vad det är genom att inte ta tillvara på de sammanhang som vill att Gud ska få finnas. Var ska ett samtal om det kristna livet föras om inte i kyrkan. Inte bara där, självklart inte bara där, men säkert där. Också detta behöver vi skapa en ordning och motivation för. T.o.m så att vi behöver öva oss i också ett sådant samtal. Öva oss i såväl tilliten till Gud såväl som till varandra. Jag tänker att det är detta vi gjort idag! Så bra och viktigt det blev!

En kommentar till Ett gott andligt samtal

  1. […] Läs mer: Ett Gott Andligt Samtal […]

Kommentera

