Bygga om eller riva ”kåken” för att bygga nytt?

Diskussionen om skola och förskola går vidare. Det gäller i såväl kommunen som nationellt. Hörde på förmiddagens ett inslag i P1-programmet Tendens om förskolan. Precis som i Eskilstuna handlar det om allt för stora barngrupper. Om den stress som uppstår i att grupperna är för stora, lokalerna för små och personalen för få. Att egetligen ingen mår bra av detta.

När nu Maciej Zaremba går vidare i sin DN-serie om skolan, så blir jag mer förvirrad än att jag ser nå´n typ av tydlighet i att ”så här ska vi göra”. Ska vi bygga om därför att stommen ändå är byggt av ”gott virke” eller ska vi riva för att bygga nytt? När jag läser det Zaremba skriver om lärarutbildning, om skolans organisation, om bristnade vilja och förmåga i den kommunala skolan, så är jag just nu bara förvirrad. Är det så att skolan kommit att bli som en lekplats för politikens idér, pedagogernas expreiment och kommunernas oförmåga att möta upp med resurser? Jag ställer åtmindstone frågan.

Läser en insändare i dagens Eskilstuna-Kuriren från en förskollärare som berättar om hur mycket annat som ska hinnas med än det rent pedagogiska arbetet. Jag känner igen det från mycket annat jag hör. Om hur planeringar ska skrivas in i ett datasystem. Om hur utvärderingar ska göras. Om dokument som ska författs om jämställdhet, mobbing, mångkulturellt mm, mm. Problemet är att mycket av detta inte är oviktigt, men vad bli summnan av allt detta ”kringargbete”? Jo, att lärare och annan personal får mindre tid för att vara i klassrummet. Så får man skit för det! Det är som om att å ena sidan få en order om att det här ska du avsätta tid för och å andra sidan få en uppsträckning för att du inte ägnar det pedagogiska arbetet tillräckligt med tid. Jag kan förstå den frustration som många lärare känner.

Ytterst är ju frågan om hur vi ordnar det i förskola och skola en fråga om hur det blir för våra barn och ungdomar? Hur skapar vi en bra start för alla dessa barn och ungdomar? Jag tänker att det är kortsiktigt tänkt när vi håller igen på resurserna. Det kostar i längden att snåla i det korta perspektivet. Det gäller såväl ekonomiskt, pedagogiskt som omsorgsmässigt. Det är i början av livet det ska vara generöst tilltaget.

Självklart är frågan om hur vi får till en bra skola en ideologisk fråga. Att här finns olika uppfattningar om hur skolan blir en bra skola. Låt oss vara tydliga också i detta. Det som plågar mig mest nu är att det inte tycks finnas någon debatt i en mer bred mening om hur vi ska få till en god skola för våra barn och ungdomar. Som om ingen vill ta den.

Kommentera

