”Hela havet stormar” i skoldebatten

Upptäckte idag att Aftonbladet gjort gemensam sak med Dagens Nyheter när det gäller att sätta fokus på den svenska skolan. AB kallar sin serie/granskning för Skolraset. Nämner om Aftonbladets serie bara för att visa att det pågår en omfattande debatt om skolan som jag inte vet när det skedde senast. Hur ska vi förhålla oss till allt det som kommer fram? Det är alldeles uppenbart att mycket i den svenska skolan inte fungerar. Detta gäller för såväl den kommunakla skolan som friskolor. Hörde igår om ett friskolegymnasium i Göteborg som förmodligen blir av med sina rättigheter. Det är någott av ”hela havet stormar” i skoldebatten. Kan något gott komma ur den här debatten, så är det bra. Grundproblemet är ju att alldeles för många går igenom skolan utan att klara grundkraven. Detta har ett värfärdsland som Sverige inte råd med. Vi har inte råd med att hålla igen när det gäller att satsa på skolan. Jag tänker att det gäller att exv. se till att det finns kuratorer till hands på alla skolor. Jag är beredd att avstå från sänkta skatter för att satsa pengarna i skolan. Lägg pengarna där de behövs och där de låntsiktigt gör nytta!  Så tänker jag.

2 kommentarer till ”Hela havet stormar” i skoldebatten

  1. Sture Eriksson skriver:

    Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen.

    Vi behöver en skoldebatt där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra frågan om hur undervisningen skall INDIVIDUALISERAS.

    TVÅ HUVUDUPPGIFTER FÖR DEBATTEN OM FRAMTIDENS SKOLA.

    Utifrån existensen av betydande intelligensskillnader mellan eleverna men framför allt utifrån divergensprincipens giltighet bör den skolpolitiska debatten som första steg syfta till att lösa följande problem av helt avgörande betydelse för utformningen av framtidens skola:
    1. Hur skall läroplansmålen definieras för olika elevgrupper så att de inbegriper både den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt?
    2. Hur skall läromedlen konstrueras så att de optimalt är anpassade både till den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt hos olika elever?

    Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

  2. nlp skriver:

    My brother suggested I would possibly like
    this blog. He was once totally right. This put up truly made my day.
    You can not imagine simply how a lot time I had spent for
    this information! Thanks!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: