Inte är väl arbetslivet rasistiskt?

Med stort intresse har jag läst det kommundirektören Pär Eriksson skriver i sitt senaste blogginlägg – om arbetets betydelse, inte minst för alla dom som kommer invandrade till vårt land. Jag skulle vilja dra det till sin yttersta spets och säga att inget är så viktigt för den som framgångsrikt ska integreras i en ny miljö som att ha ett arbete. Språket är självklart en lika viktig nyckel, men erfarenheten är att så många har lärt sig en hygglig svenska men ändå inte har jobb. Många är beredda att ge upp, trots att man behärskar svenskan.

Pär Eriksson skriver så här i sin blogg: ”Genom åren har jag pratat med otaliga invandrare, flyktingar och inflyttade. Jag har varit inbjuden till SFI-klasser och olika invandrarföreningar och oaktat tema så har våra samtal alltid landat i arbetets betydelse. Arbete som ett sätt att närma sig det nya landet. Arbete som ett sätt och en längtan att bidra. Arbete som ett sätt att försörja sig själv och bli oberoende. Arbete som ett sätt att utveckla en talang eller yrkesskicklighet.

Den som läser mig regelbundet vet att jag återkommer till det här temat. Jag ser arbete som en del av att vara människa. Att vara en del av samhällsgemenskapen. Mina värderingar och syn på arbete skiljer sig från de som menar att arbete är av ondo. Något som skall göras men som helst bör undvikas. Mer ledigt, mindre arbetstid. Som om välfärd och utveckling skapades av något annat än arbete. Just därför behöver vi också återupprätta synen på arbetets betydelse.

Min erfarenhet genom åren är att vi ibland förväxlat behovet av ett gott mottagande av invandrare och flyktingar – dvs med en humanistisk och välkomnande grundton – med att de heller inte klarar av eller förväntas att arbeta. Dvs den nog så viktiga sociala dimensionen görs till ledstjärna istället för en tydligare arbets- och studieinriktning.

Ska vi lyckas med det så krävs en ny attityd från såväl kommunen, företagen som invandrarna själva. Eskilstuna är en arbetande stad. Läs vår historia. Här är man välkommen att vara en Eskilstunabo men då måste man både ges möjligheter och själv vara beredd att jobba hårt för att lära sig språket och arbetslivets villkor. Då måste vi har företagare som tittar på talang och kompetens före religion, hudfärg, etnicitet, kön, ålder eller social bakgrund. Det är dags att än tydligare lämna det gamla invanda för en ny modern syn på arbete och arbetets betydelse. Och i samma stund som jag skriver det så känner jag att orden kommer tillbaka. Det ekar eftersom jag själv representerar den största arbetsgivaren i Sörmland – Eskilstuna kommun. Jag vill att vi alla som i någon mening både påverkar och beslutar om anställningar börjar agera i den här andan. Vi själva – var och en av oss måste leva budskapet. Det är så vi utvecklar Eskilstuna till den där moderna kommunen vi så gärna vill vara”.

Jag håller med om allt det här. Bra skrivet! Sanningen är ju att hela integrationstanken håller på att haverera, därför att vi i så liten utsträckning förmår skapa arbetstillfällen till alla dom som inget hellre vill än arbeta. Myten om att så många kommer till Sverige bara för att få del av frikostiga bidrag, närs av att så få verkligen kommer i arbete. Myten göds av samhällets egen oförmåga att just skapa arbetstillfällen. Frågan är om inte den tilltagande rasismen i samhället beror av samma sak. Rasismen kommer inte utifrån, utan som en följd av en misslyckad integrationspolitik. Hade vi löst problemet med de många arbetslösa hade vi förmodligen minmerat rasismen i Sverige.

Pär Erikssons blogginlägg har jag läst samtidigt som jag mött och hört om invandrade vänner som ägnat så många år och så stor ansträngning åt att få jobb, men inte lyckats. Alla dom som hängt på Arbetsförmedlingens många kurser och utbildat sig till än det ena än det andra. Som i en mening gjort allting rätt, men ändå inte fått ett arbete att lägga all sin energi på. Jag har också mött dom som närmast känner sig utnyttjade som vikarier i bl.a, kommuenns egen verksamhet. Arbetsgivare som utnyttjat dessa människors rädsla för att säga nej därför att man tror att man då förlorar alla möjligheter till arbete. Jag tänker om en del av det jag hört och sett att det är närmst skamligt av arbetsgivare, inklusive Eskilstuna kommun att på det här sättet utnyttja människors utsatthet.

I mina mest dystra stunder tänker jag att arbetslivet/näringslivet bär rasistiska drag. Jag vill gärna inte att det ska vara så, men jag vet att det bitvis är så. Hur namnet spelar in. Det är som om det mest problematiska är att vara invandrare, kvinna och ambitiös. Som om andra tränker att en invandrad kvinna minsann inte ska ta jobbet av oss vanliga svenskar ”bara” genomn att vara ambitiös. Jag har exempel som är variationer på detta tema.

Jag håller med Pär Eriksson om att något behöver ske för att få till en förändring. Varför verkar det som att vi i Sverige har svårare för att få detta att fungera än vad som gäller för andra länder. Varför är det så? Har vi levt alldeles för avskilt i kalla Norden? Blivit oss själva nog? Vi vet bäst. Ändå blir det så fel. När Pär Eriksson skriver om att ”leva budskapet” så är det ju rätt. Mera ”verkstad”. Inte så mycket storstilade och högtidliga tal. Inte mer av politikskt korrekta paroller. Nu behöver vi ett näringsliv och en offentlig verksamhet som levererar. Som i handling uttrycker att vi vill ta tillvara på all den erfarernhet som alla de som kommit invandrade till Sverige fört med sig. Så mycket erfarenhet har vi nu plöjt ner i en omständlig byråkrati. I en strävan att göra allting så genomtänkt har vi på många sätt missat målet. Som i så många andra politkerområden, skulle vi behöva backa tillbaka och ta ny sats. Ingen menar väl att vi ska ge upp försöken att få också alla invandrade män och kvinnor i arbete?

Kommentera

