”Inget andetag är det andra likt”

För ett par veckor sedan blev jag uppmärksammad på en nyutkommen bok av akademiledamoten Jesper Svenbro – ”Inget andetag är det andra likt”.  Han skriver om det mödosamma arbetet att ta sig tillbaka till livet efter en stroke. Han skriver om lyckan att kunna gå igen och det blir till en bön till Gud:

”Vilken lycka att gå på jorden! Den mänskliga gången är rentav så ofattbar att jag måste förstå den som din oupphörliga skapelse. Varje steg ett sjungande fotsteg till din ära”.

Jag måste erkänna att jag aldrig tidigare läst något av Jesper Svenbro. Detta var för mig en helt ny bekantskap. Men vilken aha-upplevelse.

 När den här boken hamnade hos Dagens Nyheters recensent förorsakade det mycket bryderi. Hur skulle man handskas med en bok som denna, där en aktad akademiledamot blandar in Gud i sitt liv? När den tidigare så hyllade poesin glider över i att bli till böner? Hur ska man se på det? Jag tänker att just det mödosamma arbetet med att ta sig tillbaka till livet efter en stroke och upplevlesen av att få sina färdigheter tillbaka blir som en översvallande upptäckt av det vi så ofta bara tar för självklart. Vem ”hetsar” upp sig över att kunna gå? Kanske bara den som återfått sin förmåga att gå förstår det oerhörda i detta? Jag vill gärna låta mig smittas av Svenbros förmåga att se det stora i det lilla. Svenbros insikt är densamma som Piet Hein formulerat på en keramiktavla jag har vid mitt skrivbord: ”Den Guds klarsyn faller på, ser det stora i det lilla”. Nog är det en förmåga att be om. En förmåga som revolutionerar livet. 

 Jesper Svenbro skriver om bön och det är en dikt jag läst fram och tillbaka den gånga veckan, det är den där han skriver:

 ”På den tiden bad vi bordsbön innan vi satte oss ner kring matbordet. Det gav en storslagenhet åt det vardagligt enkla som jag ännu kan minnas. Varje måltid en måltid att ta på fullaste allvar: ”i Jesu namn”. Inte vilken måltid som helst!

På samma sätt behövde varje dag Guds välsignelse för att ge oss en möjlighet att erfara det storslagna i att leva en dag på jorden, uppleva gryningen, förmiddagsljuset och middagstimman med dess lodlinje genom tiden, eftermiddagens ljusdränkta avsatser och så aftonen, läslampans tid. Och min aftonböns.

Varje natt ett stjärnstrött mirakel, som långsamt roterade kring sin axel.

Med diktens hjälp försökte jag återupprätta vardagen. Fåfäng min ansträngning! ”Avformaliseringen” är en term som betecknar en folkrörelse i vilken jag paradoxalt och rentav inspirerat deltog när jag var ung. Förenkla! Bort med onödigt utanverk! Den tog väl med sig både bordsbön och morgonbön som jag nu långsamt försöker återerövra, o Gud, efter decennier av tystnad”.

 Jesper Svenbro skriver inte att han förstår allt om vad bön är. Han skriver om en erfarenhet att ”långsamt erövra”.

Det jag fäst mig vid, det är det han skriver om hur bönen sätter mig i förbindelse med tillvarons stora sammanhang – att bönen ger en ”storslagenhet åt det vardagligt enkla”. Att bönen hjälper mig att ”erfara det storslagna i att leva en dag på jorden”. Inte ett helt liv, utan en enda dag. Att en dag är nog som utgångspunkt för att ”erfara det storslagna” och att bönen öppnar för det. Nog är detta en förmåga att be om.

Jag är tacksam för Jesper Svenbros bok. Jag bekymrar mig inte så mycket över om det är så att han glider mellan uttrycksformerna. Det är alldeles uppenbart att Svenbro gjort en upptäckt som drivit fram också ett annat sätt att uttrrycka sig. Hur ofta är livet sån´t att det är antingen det ena eller det andra? Det Svendbro skriver tänker jag som ytterligare ett exempel på hur Gud ger sig tillkänna i vårt sekulariserade samhälle, och att det ställer till problem för den som ska recensera detta detta. Vår tid som tänker och menade att Gud inte har där att göra. Att vi klarar oss bra utan Gud. Att Gud inte har någit att tillföra livet. Det Jesper Svenbro skriver vittnar om en annan verklighet. En upptäckt över det storslagna i att kunna göra det så enkla som att gå. Visst är det faschinerande!

Kommentera

