Berlin 2011 – så bra det blir när muren är borta!

Sex dagar i Berlin. Sex dagar med en fantastisk upplevelse i en av Europas modernaste huvudstäder. Jag gillade verkligen vad jag såg. Jag har varit i Berlin en gång tidigare – en gång i början på 1980-talet. Jag var i Västberlin för att ta mig till ett möte i Östberlin. Det jag kommer ihåg är hur jag passerade en checkpoint ut och tillbaka in till Västberlin. Jag kommer ihåg den där dimmiga, disiga dagen och hur jag blev skjutsad till checkpointen och det blev så tydligt hur de jag fick skjuts av inte kunde följa mig genom checkpointen in i väst. Jag minns hur galet och overkligt det kändes.

Våra dagar i Berlin var ovanligt oplanerade. Lite olikt vårt sätt att resa. Men så bra det blev. Vilken upplevelse att se det moderna Berlin. Jag gillar den moderna arkitektur som nu sätter sin prägel på centrala Berlin. Gillar detta att man vågat ta ut svängarna och verkligen skapat något nytt och modernt. Som regeringskvarteren runt det gamla riksdagshuset. Som förbundskanslerns stora residens. Vi fick möjlighetern att ta oss upp i den nya kupolen på riksdagshusets tak. Känslan var att därifrån ser man allt i Berlin. I sakta mak vandrar man runt inne i kupolen tills dess man når toppen. Via ett lånat headset fick vi hjälp att  identifiera det vi såg. Det vi inte visste var att man i förväg måste ansöka om att få göra ett besök som detta. Det är gratis men kräver att man via nätet ansöker om att få ta sig upp i kupolen. Rekomenderar detta!

Lite lekmannamässigt sett och tänkt känns det som byggs i  Stockholm inte särskilt spännande. När så äntligen något mer spektakulärt, som det nya hotellet mellan Stadshuset och Centralstationen, kommer på plats så gnäller dom som tycks mena att inget får sticka ut. Berlin känns så mycket mer spännande arkitektoniskt än vad Stockholm gör.

Vi såg också de nybyggda nordiska ambassaderna. Ockdå detta komplex ett modernt byggnadsmonument. Vi tog oss in i huset, men det är inte mycket man kan se, då själva ambassadbyggnaderna är en tämligen sluten värld. Känslan är att det blivit som en typ av tävling många länder emellan att bygga spektakulära ambassadbyggnader. Många av dom liger samlade utefter Berlins stora gröna lunga – Tiergarten. Fantastiskt at se allt detta!

Två dagar hyrde vi cyklar. Så kul det blev och så lätt det var att ta sig fram. Flera gånger hade vi anledning att konstarera att det var lättare att cykla i centrala Berlin än i Eskilstuna. Vi cyklade på Kurfürstendamm ocvh Unter den Linden. Alla cyklisterna rörde sig som flockar bland bussar och bilar. Så fort man tar sig fram när man har tillgång till en cykel! Så mycket mer vi hann att se. Härligt att cykla utefter och i Tiergarten och och utmed floden Spree som flyter genom Berlin. Allt var så anpassat för oss som cyklister.

Kan meddela att vi också mött Angela Merkel. Vi såg henne – på håll – i samband med att hon under högtidliga former tog emot en företrädare för  Afrikanska Unionen. Det var röda mattor och stor uppställning av hedersvakt inne på gården till det pampiga förbundsdkanslerkansliet. Vi har i alla fall sett en skymt av henne!

Att ta sig runt i Berlin är som att röra sig i en i högsta grad historisk miljö. Vill man, så kan man närmast överallt se spår av nazistperioden och åren efter det då Berlin var en delad stad. På några ställen finns muren mellan öst och väst bevarad. På andra ställen, som vid riksdagshuset, kan man se var muren gick, då man markerat detta i asfalten. I varenda turistshop kunde man köpa bitar av den raserade muren. Funderade ibland på om det var äkta vara eller inte, men med tanke på att muren som skiljde Västberlin från Östtyskland var 155 km lång, så måste det finns mycket betong att sälja till hugade turister.

Nu är muren borta. Från 1961 till 1989 stod den där och skapade ett rent helvete för berlinarna. Jag funderade mycket på den mur som nu skiljer Palestina från Israel när jag såg bilder från hur muren skiljt Östberlin från Västberlin. Det krävs inte mycket fantasi för att förstå det minst sagt idiotiska i att genom att skapa ett fängelse tro att det kan komma något gott och produktivt ur detta. Kan det bli mer galet än detta, när en regim skapar ett fängelse för sitt eget folk – som om att man inte litade på sitt eget folk. Gladde mig åt att stå där med bitar av muren i min hand och tänka att en dag – en dag – kommer även muren mellan Västbanken och de israeliska områdena att smulas sönder. Det måste bli så! Varför skulle inte den muren falla då muren mellan öst och väst föll i november 1989? Muren föll därför att regimerna som stod bak0m den föll samman. Politikier och andra i Israel borde tänka att låt oss riva muren, innan muren alldeles får oss på fall. Netanyahu och andra borde ta sig en tur till Berlin och se vad som kan ske av utveckling när muren väl är borta.

Sex dagar i Berlin har gett en sug efter att få göra ett nytt besök. Så mycket mer finns att se. Så spännande att få göra nya upptäckter. Berlin kan verkligen rekomenderas. Res till Berlin!

Kommentera

