Gör det någon skillnad? Två röster om Världens Barn-kampanjen

Nu gör vi det vi måste göra, nämligen utvärderar årets insamling till Världens Barn. Hur blev det? Nådde vi upp till våra mål? Hur många har varit engagerade i kampanjen? Redan nu finns tankarna där om hur vi gör till nästa år. Kan vi få med fler i kampanjarbetet? Redan har handbollslaget GUIF förklarat att man är beredda att gå in med än större kraft i nästa års insamling. Vilka fler vill vara med? Kanske borde vi redan nu ta några nya kontakter för att ”kratta i manegen” inför nästa års insamling? Jag skulle bl.a. vilja utmana några konstföreningar att arrangera en utställning och sälja konst av lokala konstnärer till förmån för insamlingen till Världens Barn. Vilka fler har vi i kommunen som vi borde tillfråga?

Har sett två intressanta kommentarer i efterdyningarna till årets insamlingsframgångar. Läste i lördags Lasse Stenbäcks krönika i Folket. Prenumererade ju bevars på Folket i en månad då tillfälle gavs på Fristadstorget då vi avslutade insamlingen tillsammans med Folket och Eskilstuna-Kuriren. Lasse Stenbäck konstaterar – med hjälp av UNICEF:s hemsida – att det varje dag dör 21 000 barn under fem år. Så skriver han: ”Detta trots att vi arrangerar insamlingar till just världens barn här i Sverige år efter år. Förra helgen blev Eskilstuna bästa storstadskommun för sjätte gången på raken och jag kan beundra de människor som står där och skramlar med sina bössor i ur och skur. Frågan är om det gör någon skillnad – för dem som verkligen behöver hjälpen? Själv är jag skeptisk…”

Visst är frågan relevant. Gör det någon skillnad? Jag tycker att svaret vi fick av en dam som la några slantar i en insamlingsbössa är klockrent: Ger jag inget så gör det självklart ingen skilland. Flera gånger har jag upprepat att bara för att vi inte klarar av att hjälpa alla, så får det inte hindra oss från att hjälpa några. Hur skulle det bli om vi resonerade som Lasse Stenbäck? Kan vi inte hjälpa alla så avstår vi från att göra något? Under de tretton år vi samlat in pengar till världens barn har det totalt gett mer än 1 000 000 000 kronor – 1 miljard kronor. Lasse Sternbäck – jag vet att dessa pengar gjort skilland för många av världens mest utsatta barn. Visst hade det varit fantastiskt om vi haft två miljarder att fördela. Men självklart kommer de ca 1. 5 miljoner vi samlade in i år att göra skillnad för många av de världens barn som behöver en förändring i sina liv. Om jag faktiskt inte visste att det är så, så skulle jag omedelbart lägga mig på sofflocket. Varför satsa på något som närmast är meningslöst?

Så hittade jag Thomas Rulanders intressanta blogg på ”affärsliv.biz” -en mötesplats för näringslivet i Mälardalen som Eskilstuna-Kuriren tycks inblandad i. Thomas Rulander skriver så här:”Blir stolt och varm i själen när man läser om att Eskilstunaborna för sjätte året i rad blev bästa storstadskommun att samla in pengar i Världens barn-insamlingen. Stor eloge till kampanjledare Claes-Göran Ydrefors och alla andra som hjälpt till att ge ett bättre liv till många barn och som också hjälpt till att skapa en positivare bild av Eskilstuna. Detta betyder mer än man tror för bilden av vår stad. När jag reflekterar vidare över bilden av vår stad så undrar jag om inte detta borde vara en av våra ledstjärnor i kommunen, att vara den bästa staden utifrån barnets perspektiv. Utifrån det perspektivet kan jag tänka mig många saker som vi kan förbättra och som definitivt skulle utveckla vårt samhälle och skapa en positiv bild av vår stad. När vi i Eskilstuna säger att vi vill vara modiga och utmana så ser jag här ett perspektiv som vi kan lyfta fram och göra till vårat”.

Vad uppmuntrad jag blir av Thomas Rulanders funderingar över vad Världens Barn-kampanjen skulle kunna betyda för Eskilstuna. Vi har sagt det så många gånger i bl.a. våra kontakter med företrädare för kommunen. Det är som om för få förstår det Thomas Rulander skriver om vad det vi gjort och gör betyder för bilden av Eskilstuna. Är det faktum att Eskilstuna nu för sjätte året i rad blivit den mest generösa storstadskommunen i Sverige inte något för kommunens marknadsföringsansvariga att ta tag i? Eller är problemet att detta inte är ett kommunalt initierat projekt? Här har en massa människor gjort en fantastisk insats och bidragit till att Eskilstuna sätts på kartan. Är det verkligen inget som ärade marknadsföringsansvariga tror kan bidra till att göra Eskilstunas till en intressant stad? Jag bara undrar. I Sorsele finns sedan flera år skyltar i infarten till orten som berättar om kommunens framgångar i Världens Barn-kampanjen. Visst gör det något med människor att under hela året påminnas om detta.

Jag bollar gärna Thomas Rulanders ord vidare till kommenns ansvariga: ”När jag reflekterar vidare över bilden av vår stad så undrar jag om inte detta borde vara en av våra ledstjärnor i kommunen, att vara den bästa staden utifrån barnets perspektiv…När vi i Eskilstuna säger att vi vill vara modiga och utmana så ser jag här ett perspektiv som vi kan lyfta fram och göra till vårat”.

Jimmy Jansson, Pär Eriksson och andra kloka kommunalarbetare – vad säger ni? Hur ska vi göra det?

2 kommentarer till Gör det någon skillnad? Två röster om Världens Barn-kampanjen

  1. Bengt Strandberg skriver:

    Jag läste också Lasse Stenbäcks cyniska kommentar. Hans argument känns igen. Om man inte vill ge ens en liten slant av sitt överflöd, måste man skaffa sig ett argument för att inte vara helt moraliskt korrupt! Att då intala sig att gåvan inte når fram, är det enklaste sättet.
    Ge Lasse Strömbäck svar på hans egen hemmaplan – på Folkets insändarsida!
    Bengt Strandberg

  2. Själv jobbar jag stenhårt med att verka på hemmaplan för det finns väldigt många som behöver omtanke i Eskilstuna.

Kommentera

