Hur seriöst är detta?

Läser nu i tidningen DAGEN att en fjortonde person förklarat sig villig att ställa upp i valet till ny kyrkoledare i den nya kyrkan Gemensam Framtid. Det hela artar sig till närmast en Vasaloppsstart. Hur många fler känner sig kallade? Det blir ju bara mer intressant att veta hur de som nu finns med i valprocessen tänker om sig själva som ledare för denna nya kyrka. Jag kan inte längre hålla mig, utan låter det bli sagt, att jag jag är överraskad över flera av de som nu kandiderar. Inte tänker jag om flera av dessa som kyrkoledare. Hur många andra gör det? Återigen – hur tänker dom om sig själva som kyrkoledare? Tänker jag så mycket annorlunda än många av dessa? Det får ett komiskt drag över sig när det nu är mer än ett fotbollslag som står till förfogande. Hur seriöst framstår hela denna valprocess?

Innan dagen nu är slut läser jag tidningen DAGEN igen, och ser att den gamle poppastorn Ingemar Olsson också vill bli kyrkoledare. Tänka sig! Med risk för att bli anklagad för att bedriva nå´n form av ålderssegregering, så undanber jag mig den som i princip redan fyllt i sina pensionspapper. Åter igen – hur seriöst ser detta ut att bli?

Mycket är på gång i den nya kyrkan. Hörde häromdagen att nu i veckan kommer de som nu är anställda i de tre samfunden att få veta hur den nya bemanningen kommer att vara. Det har varit en slitig tid för många som levt med en ovisshet om hur det blir. Nu ska ändå nå´n typ av klarhet skapas kring detta.

Finns själv med i en referensgrupp som ska tänka till kring hur den nya kyrkan ska vara närvarande i nordafrika och Mellanöstern. Vi har mötts ett par gånger i ytterst spännande samtal. Problemet är att vi förväntas kunna säga något senast den 7 januari då en ny handlingsplan ska arbetas fram. Känner det som lite symtomatiskt för myckert annat. Det får en lätt stressig framtoning. Problemet verkar inte vara att den nya organisationen inte satt igång tillräckligt många processer, utan att det är alldeles för mycket som pågår på en gång. Allt är föremål för omgörning. Friskt vågat, men jag vet inte hur klokt det är att försöka göra om allt ”över en natt”.

I vår lilla refernsgrupp – MENA – för vi ett spännande samtal där vi tänker att på sikt borde våra kontakter med den här delen av världen få oss att tänka nytt kring vad mission är och hur nationellt och internationellt förhåller sig till varandra. Det blir så uppenbart att då inte längre är nu. Nu gäller inte längre att ”dom” är där och ”vi” är här. ”Dom” är i hög grad också en del av ”vi”. Vi har i vårt land så oerhört många från den här delen av världen. Det är ju inte möjligt att tänka förbi den här stora gruppen av kristna från nordafrika och mellanöstern när vi funderar över hur den nya kyrkan ska ha kontakt med kyrkor i den här delen av världen. Vi tänler – i vår arbetsgrupp – som att nu är läge att tänka nytt. Nu är läge att på allvar se till att alla dom som nu finns i våra församlingar och kyrkor dras med in i processen. Vad ska vi kunna säga till dom som skriver på ett förslag till handlingsprogram för Gemensam Framtid annat än att vi behöver mer tid på oss. Ha inte så bråttom. Mycket mer behöver tänkas och sägas innan det är möjligt att sätta ner foten.

Bra att processen kring Gemensam Framtisd öppnar upp för att tänka nytt. Bra med regfernesgrupper, regiomnala samråd  mm. men fundera över hur alla dessa bollar på ett klokt sätt ska kunna plockas ner!

3 kommentarer till Hur seriöst är detta?

  1. Ludvig skriver:

    Om Gud får styra processen så blir det nog bra. Min ringa erfarenhet är att Gud arbetar väldigt brett med många delar samtidigt.

    Och även det som inte är Guds vilja kan Han vända till något gott i enlighet med Hans plan.

  2. Ingemar Olsson skriver:

    Claes-Göran: Jag läser just att du inte tycker min församling, som nominerat mig till kyrkoledare är seriös, eftersom ”jag är för gammal.” Jaha du!
    Du känner ju inte mej (mer än som ”den gamle poppastorn”), så jag tar inte din kritik så allvarligt.
    Nelson Mandela var 76 när han blev president. Adolf Hitler var betydligt yngre. (Extrem jämförelse, men ändå)

    Ludvig: Min ringa erfarenhet säger mej också att Gud arbetar väldigt brett.

  3. Claes-Göran Ydrefors skriver:

    Ja, jag håller fast vid att det skulle vara något märkligt att den nya kyrka vi beslutat om skulle ledas av en pensionär. Jag vill heller inte överdriva betydelsen av en kyrkoledare, men nog finns det signalvärden i vem det blir. Åtmindstone inledningsvis.
    Mina synpunkter handlar inte alls om huruvida jag känner dig eller inte. Frågan om ålder är ändå en av de variabler jag menar har betydelse. Som just en fråga om signler in i denna nya kyrka. Jag är själv bara några år yngre än vad du är, och det är klart jag inser att vad det blir av den nya kyrkan i första hand måste relateras till dom som är yngre än vad jag är. Då är det rimligt att förvänta sig att en kyrkoledare är yngre än vad jag är. Det tycker jag är en seriös och just rimlig inställning. Så tror jag att både du och jag har erfarenheter att bidra med in i denna nya kyrka. Både du och jag har plattformar att tillgå för det.

Kommentera

