Som en saga ur fablernas värld – 41 år och pensionär

Utan att behöva slå vad om särskilt mycket tror jag mig veta vad som varit på många eskilstunabors läppar den här dagen, nämligen Eskilstuna-Kurirens ”avslöjande” om att tidigare kommunpolitikern Jörgen Danielsson begärt att få pension från kommunen. Danielsson är 41 år och varit politiker i kommunen i 12 år. För detta är det meningen att han ska få 35 000 kronor i månaden tills dess att han blir folkpensionär. Totalt blir detta ca 10 miljoner kronor. Fatta – folk är galna! Jag kollade in kommentarerna på E-K:s nätsida där nästan 100 personer fullkomligt öser sin galla över detta. Som en flodvåg av ilska.

Nästan motvilligt påminner jag om det jag skrev för bara några dagar sedan:

”Jag vet inte hur man ska förstå den oförmåga som avslöjas om hur enskilda politiker medvetet eller omedvetet dribblar runt med sina uppdrag. Hur politiker och höga tjänstemän i kommun, landsting och stat väljer att avgår eller flyttas runt och fortsätter att uppbära rejäla ersättningar. Vad är det annat än demoraliserande. En typ av politikens dödgrävare. Det räcker inte med att ursäkta det med att detta bara gäller några få. Det är ju inte särskilt få det handlar om. Det skapar en aura kring politiker och höga tjänstemän som ett särskilt frälse för vilka vanliga fötrutsättningar inte gäller. Jag överraskas av – gång på gång – en brist på fingertoppskänsla i dessa maktens korridorer. Känslan skrämmer mig över att inte längre ta politiken på allvar. Att inte längre ha så särskilt stora förväntningar på vad politiken förmår”.

Att ens komma på tanken att söka pension när man är 41 år. Har Jörgen Danielsson varit fullständigt avskuren från allt det som allmänt hänt kring politiken de senaste åren och i socialdemokraterna i synnerhet. Bäva månde socialdemokratiska strateger. Detta är väl inte det man önskat sig mest av allt efter den här höstens diskussioner om ersättningar av diverse slag. För många är detta spiken i kistan. Så många som säger att aldrig mer kommer jag att se åt politiken till. Hur, hur, hur tänker Jörgen Danielsson? Han må ha rätt till det han nu ansöker om? Överenskommelsen i sig är ju alldels galen. Men är Danielsson alldeles blind och döv. Har han inte tänkt något om hur detta ska komma att uppfattas? Hur tänker han om att som 41 åring ansöka om pension i stället för att söka jobb, söka utbildning eller på något annat sätt bli som en av det vanliga folket. Det är ju rätt som någon skrev i kommentarerna till E-K:s artiklar, att det vora billigare för kommunen att betala Danielsson en utbildning till undersköterska.

Jag kan inte tänka mig att kommunen, som planerat på måndag, beslutar om att bevilja den här pensionen. Nå´n måste ju fatta att det som då händer kommer att göra ett nyårsfyrverkeri till närmast en kinapuff jämfört med de rekationer som då väntar.

Kommentera

