Själva viljan gör skillnad.

Det är nå´t märkligt med ett årsskifte. Egentligen är det inte mer än skiftet från en dag till en annan. Det annorlunda är känslan av att få lägga nå´t gammalt till handlingarna och ta något nytt i besittning. Det ligger något barmhärtigt i detta. Att få lägga något gammalt åt sidan. Nådfefullt att få börja om med ett nytt år. Som att med det nya året tar vi nya tag. Vi lovar att ta itu med det som inte blev gjort under 2011. Nya goda föresatser. Visst är det lätt att raljera över all denna symbolik, men underskatta inte kraften i de goda föresatserna.

Det är i hög grad genom det vi vill som vi blir till som människor. Genom det vi vill bidrar vi till att skapa en mening i såväöl våra egna liv som andras. I det viljelösa finns inte mycket att hämta. Tänker jag tillbaka – inte bara på 2011 – så inser jag hur mycket i mitt jobb och mitt engagemang som handlar om att motivera såväl mig själv som andra att vilja. Att välja att vilja och därmed vara med och göra skillnad. Själva viljan gör skillnad. Viljan påverkar valen jag har att göra. Påverkar mina beslut. Påverkar mina prioriteringar.

Om något blivit tydligt för mig så är det vikten av att stå upp för det jag menar är viktigt i livet. Läste häromdagen ett citat som gick ut på att den som inte har några ovänneer heller aldrig stått upp för något i livet. Måhända är det att hårddra det, men visst ligger det något i det. Om ingen står upp för något – vad blir det då av livet? Om ingen är beredd att fajtas för något, vad blir det då av det hela? När så mycket i livet pockar på min uppmärksamhet och valen jag har att göra, så blir det alldeles avgörande med vilka fölrutsättningar jag gör mina val.

Inför det nya året funderar jag på hur jag vill leva mitt liv utifrån det som är viktigt i livet. Inser att jag inte orkar allt jag vill. På ett sätt en plågsam inasikt, men som gör det så mycket viktigare att bestämma mig för hur jag vill ha det. Att orka bli tydligare i vad jag säger nej till och vad jag säger ja till. Att öva mig i att låta saker falla därför att ingen annan verkar vilja. Om det är något jag har svårt för är det detta. Insiktern att andra inte verkar vilja det jag vill. Åtmindstone inte i den utsträckning jag är berddd att dra det. Glömmer inte den kollega som för många år sedan slutade sin tjänst som pastor därför att hon inte orkade – eller ville – kompensera det engagemang som andra inte var bereda att bidra med. Jag vill inte tänka att det enda alternativet är att sluta. Nog måste det finnas andra alternativ.

Jag triggas av det nya året! Triggas av att tänka ett helt nytt år. Jag vet att det bara är fiktivt, men ändå! Känns nästan lite högtidligt att plocka ur det gamla året ur almanackan och ordna med det nya på nästan ovända blad. Spänannde att få sätta upp mål. Bestämma mig för det som är det speciella med halvåret eller året som ligger framför. Det som kommer att göra 2012 till ett speciellt år och inte i huvudsak en blåkopia på 2011. Jag vill tänka att 2012 just är ett speciellt år.

Önskar både mig själv och alla läsare av bloggen ”Uppriktigt sagt” ett Gott Nytt 2012!

 

Kommentera

