Och här sitter vi med armarna i kors!

Bl.a. tidningen Dagen har vid flera tillfällen rapporterat om hur kristna mördas i norra Nigeria. Här och här. Det är som om det vore slakt på gång. Obarmhärtigt och målmedvetet. Under julhelgens terrorattacker mot flera kyrkor  dödades  37 personer. Alltså – när människor möttes för att läsa julens evangelium, så blev det till den grad provocerande att denna obskyra terroristgrupp bara sköt och sköt. De som såg detta hända berättar om män som sjöng ”Allahu akbar” (Gud är större) innan de öppnade eld. Alltså – en ropar till Gud för att i nästa ögonblick skjuta ihjäl en annan troende. Det är som om all religionsdialog havererar i ett nyhetstelegram som detta.

Nu är det inte bara Nigeria det handlar om. På flera håll över världen pågår en ren förföljelse av kristna. Detta gäller i Egypten. Det gäller i Irak. Det gäller i Indien. Det gäller defacto i Palestina. Det gäller i…och det gäller i…..Detta är den verklighet som gäller för kristenheten i världen. Människor dör därför att man bekänner sin tro på Gud. Människor riskerar att mejas ner när man möts i kyrkan. Människor rikerar att dö på fläcken när man tvingas visda sitt ID-kort som avslöjar att man är en kristen. Trygghet är det som allra minst gäller för en stor del av världens kristenhet.

Och vi då? Hur påverkar det vi hör vår trygga vrå? I dessa yttersta tider, då vi vet om allt det som händer – vad blir då vår reaktion? Jag tänker att vi måste låta oss oroas. Vi måste ta oss närmare den punkt då det blir nästan outhärdligt. Hur kan vi göra något annat? Tänk tanken att medan vi firat jul har människor som möttas för att läsa samma julevangelium som vi läst kallblodigt skjutis ihjäl.

Nu är inte läge att sitta med armarna i kors. Nu är läge att skapa opinion. Nu är läge att kolla vilka kontakter vi har i de länder det handlar om. Nu är läge att läsa på. Nu är också läge att i bön ropa till Gud. Nu är också läge att kolla med muslimska vänner om vad som pågår i den muslimska världen. Hur kan det bli på det här sättet? Är detta möjligt att förstå? Är det ens religion det handlar om? Är hänvisningen till att detta görs i Guds namn bara ett sätt att skyla över andra intressen? Nog finns det många frågor att ställa. Det känns alldeles nödvändigt att ställa just dom frågorna. Att nu bara vända sig bort är ett svek. Att blunda är inte det Gud förväntar sig av oss.

8 kommentarer till Och här sitter vi med armarna i kors!

  1. Peter skriver:

    ”I Guds namn”
    Allah och vår Gud kan inte vara samma gud. Det vi kan läsa i NT måste av muslimer bli betraktat som förfalskning.
    Det som vår Gud förkunnade blev 600 år senare förnekat.
    NT; Jesus är Guds son
    Koranen; Jesus är inte Allahs son
    NT; ”hjälparen” är Guds helige ande
    Islam tolkar; ”hjälparen” som Muhammed

  2. Som religiös vill man ju svara Nej på frågan: Är det ens religion det handlar om, men det är ju mer komplicerat än så. Viktigt dock att inte glömma alla de kristna som förföljs idag på många håll i världen.

  3. Claes-Göran Ydrefors skriver:

    Carolina, det är klart att du har rätt om att det hela är mer komplicerat. Utveckla det gärna! Ibland kan jag ändå tycka att en fråga mår väl av att förenkla den. Frågan är ju bl.a. om det som händer där har att göra med det som händer här? Ska man – när det kommer till frågan om religionsdialog – skala av allt det som hör till det som händer i nutid? Som att livet bara komplicerar det goda samtalet. Ja, hur ska man tänka?

    Till Peter är ju frågan om hur ”bibliskt” det är att skilja Allah och ”vår” Gud åt? Om nu såväl judendomen, kristendomen som islam hänvisar till Abraham som sitt ursprung, hur blir det då med frågan om Gud? Är då inte Gud densamme? Så må det som sker därefter skilja oss åt, men ändå? På samma sätt som Jesus skiljer judendomen och kristendomen åt? Ja, jag funderar?

  4. Menade inte att du förenklade. Det krävs mycket mod att våga ställa sig och gå in i den där brännheta frågan: ”Frågan är ju, bl.a. om det som händer där har att göra med det som händer här?”

    Någonstans tror jag att den frågan bör ställas, men den utmanar. Jag har inga svar, och kan inte tillräckligt mycket för att säga något vettigt, och är ung i min tro.

    Jag brukade, i början av min tro, och i samtal med mina icke-troende vänner som enbart såg religion som en källa till konflikter (fundamentalister är ju överrepresenterade i media) skyla över dylika händelser med ord som ”det handlar inte om Gud, inte egentligen, det handlar om etnicitet, klaner, historiska konflikter där konflikten är roten, religionen en bisak.” Men, det är väl att förenkla? När rapporter kommer om människor som åkallar Gud innan de dödar.

    Det är inte den religion som jag tror, längtar och hoppas på, men som du säger. Man kan inte bara blunda, men hur öppnar man ögonen och agerar ansvarsfullt och konstruktivt i det som är ens egna sammanhang (utan att bli stämplad som SD-flirtare)? Det är jättesvårt. Än svårare är Bibelns uppmaning i allt detta om att vi ska be för, och söka älska, våra fiender.

    • Peter Hall skriver:

      Carolina,
      Du kan naturligtvis ignorera stridsfrågan, som nu har uppkommit, mellan vad som är sanning och vad som är lögn. Har vi tur, så kommer händelserna vid ”denna världens försvinnande”, att drabba oss skonsamt.
      Guds råd till oss; Gå in i din kammare och stäng om dig tills vreden har gått förbi.
      Med andra ord; oavsett vad vi gör, så kommer Guds ord, som utgår från hans mun, inte att återvända, förrän allt har gått i uppfyllelse.

  5. Claes-Göran Ydrefors skriver:

    Peter! Du resonerar som om vi vore nå´n typ av marionetter. Jag tror inte Gud tänker så om oss. Varför får vi inte bli arga när Jesus blev arg? Detr finns mycket av goda krafter i att bli arg. Så mycket av energi att använda för att stå upp mot det onda. Det är ju rent befriande att läsa om hur Jesus gjorde rent hus i templet. Inget mes över detta. Inte bad han om ursäkt för att han blev arg. Jag tror inte på rådet att stänga in sig med sin vrede. Ut med den!
    Jag tror visst att det gör skillnad vad vi säger och gör. Att det vi gör och säger kan vara gott i Guds ögon och vara det som bidrar till att förändra livet för en människa. Nog måste det vara så att det goda vi gör bidrar till att Guds goda till slut avgår med segern.

    Precis som du Carolina känner jag mig vara på osäker mark när det gäller frågan om vilka slutsatser vi ska dra om den som åkallar Gud och i nästa sekund tar död på en annan. Jag kan ändå inte komma ifrån att hänvisningen till Gud många gånger används för att skyla över andra konflikter. Ser inte det som ett sätt att komma undan den svåra frågan. Så tror jag att vi måste säga oss att såväl i kristendomen som islam som judendomen finns människor som närmast är extremistiska. Så extrema i sin tolkning av sin religion att många av sina egna tar avstånd från dessa åsikter. Hur mycket dumt sägs inte och görs inte med hänvisning till Bibelns texter. Alldeles för mycket.

    • Peter Hall skriver:

      Claes-Göran,
      Du förstod inte min kommentar rätt. När jag citerar Bibeln; ”tills vreden har gått förbi”, så innebär det inte, att vederbörande i kammaren är uppretad. ”Vreden” betyder Guds vrede och inträffar när han går till rätta med världens ondska.
      Beträffande marionetter; om så alla människor hade suttit med armarna i kors, så skulle ändå Guds vilja ske. Risken är försvinnande liten, att alla människor förblir oengagerade. Dessutom har Gud i sin ”vapendragare” en utmärkt kraft, till att
      elda på fanatismen.
      Vredgas men synden icke, säger aposteln.

    • Peter Hall skriver:

      Claes-Göran,
      Jag förmodar du har islamister i tankarna, när du ifrågasätter, hur man kan åkalla Gud och sedan tar död på någon. ”Allahu akbar” skriks det mycket nu i världen. Problemet är, att Allah och den gud vi bekänner oss till, inte är samma gud. Har vi det klart för oss, så är ”Allahu akbar” helt i sin ordning att utropa, innan man dödar någon. Koranen sanktionerar nämligen dödande av judar och kristna, de s.k. ”Bokens folk”, och övriga
      otrogna. Men, frukta icke; den som är ovanifrån är större än den som är i världen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: