För vem är jag en nästa?

Sedan i söndags kväll pågår den ekumeniska bönesatsningen 24/7. Detta är en typ av stafett som innebär att en eller flera personer finns på plats i Fristadskyrkan och ber en timma för att se´n lämna uppdraget vidare till en annan. Vi ber dygnets alla 24 timmar i sju dygn.  Många timmar blir det! Mycket bön blir det också! Inte fel!

Tillsammasns med en grupp ungdomar från S:t Eskilskyrkan hade jag ansvar för bönen natten mellan onsdag och torsdag. Vi började kl.21 0ch höll på till kl.8. Vi delade upp natten så att vi sov en del och bad en del. Det är en härlig känsla att tassa upp mitt i natten och be, som jag gjorde mellan kl.03 och 04. Att veta att många andra sover sött på kudden samtidigt som vi var några som var vakna för att be. Lite samma känsla som att hålla vakt.

Temat för årets 24/7-bön är den sociala situationen i Eskilstuna. I Fristadskyrkan är kyrkolokalen ordnad så att där finns olika platser med information om bl.a. härbärget, det som görs på Hällbyanstalen, information om ungas situation, om skolor och äldreboenden  mm.mm. Vi hara talat om och bett för de flyktingar och invandrare som söker att återförenas med sina familjer. Vi har bett för bl.a. pastor Jean som efter åtta år i Sverige utvisats till Konga/Kinshasa och som misshandlades svårt vid ankomsten. Så finns i allt detta en möjlighet att måla och skriva egna böner. Där finns en plats, invid en porlande källa, för att sitta ner och läsa bibeln och be med böner i en bönbok. Måste säga att det känns ytterst meningsfullt. Att få ta tid för eftertanke. Fundera över mig själv och hur jag relaterar till allt det som bekrivs där i kyrkan.

Den fråga som finns med i allt detta och som är skriven med stora bokstäver längst fram i kyrkan är ”För vem är jag en nästa?”. Att inte så mycket fundera över vad andra gör och att tänka att Gud gör nog något utan att blanda in mig, utan hur det som behöver bli gjort berör mig. Vi har påminnt varandra om att när vi pekar på Gud och säger att nu får du ordna upp det hela, så pekar vi samtidigt med tre fingrar på oss själva. När vi utmanar Gud så har vi också del i detta. För vem är jag en nästa? Kan det bli mer utmanande än så?

Riktigt ”hett” blev det natten då vi hade ”vakten”, då jag blev väckt strax före midnatt och en av ungdomarna sa att de hade tagit in en hemlös i kyrkan och undrade vad vi nu skulle göra. Det var en i gruppen som varit ute på stan för ett ärende och på vägen mött en man som frös och inte hade någonstans att ta vägen. Efter lite tvekan och springande fram och tillbaka tog hon mod till sig och sa att vi var några stycken som höll till i en kyrka och så tog hon med honom dit. Så var han där med sin överlastade rullator och vi hade ett långt samtal om hur det blivit i hans liv. Han blev upplivad av ungdomarna som satt framme i kyrkan och sjöng. Nu var det inte längre en teoretisk fråga, detta om vem som som är min nästa. Nu var det skarp läge och vi ordnade en soffa där han kunde lägga sig. Det blev så självklart att så måste det bli. Jag kunde inte annat än le för mig själv där jag satt i kyrkan och framför mig hade mannen som satt och uppmärksamt lyssnade till ungdomarnas sång och så hade frågan ”För vem är jag en nästa” i stora bokstäver i kyrkans fond. Nu var det på riktigt. Och vi gjorde det på riktigt. Det blev en bra natt för oss alla som var där. När det blev morgon sa vi hej till mannen som skulle iväg ut på stan. Han var tacksam att vi hjälpt honom. Jag tror dessutomn vi hjälpt honom att ta tag i några av de frågor som han behövde ta tag i för att ordna det för bl.a. hans boende. Det var ju inte så att han egentligen var bostadslös, men ett och annat behövde redas ut.  Sällan ska vi glömma den här natten. Ett exempel på hur nära det kan vara mellan bön och handling.

På söndag kväll avslutar vi årets 24/7-bön. Då ska vi bl.a. fira nattvard och bryta brödet så att det räcker till oss alla som är där. Också detta en viktig symboliks handling. Att se till så att resurserna räcker till alla. Visst måste vi kunna ordna det så omkring oss att det verkligen blir så? Det måste vara möjligt!

Kommentera

