Jag borde alltså hålla käften!

Det pågår en debatt i diverse medier om vad man kan säga om Israels politik om man inte samtidigt nämner om andra orättfärdigheter i andra delar av världen. Ideén är att pekar jag ut någon måste jag peka ut alla. Att det skulle vara ojysst att tala om vad någon gjort för fel om jag inte nämner om allas felsteg. Det är alldeles uppenbart att detta är en linje som drivs stenhårt från Samfundet Sverige-Israel. Nu senast i förra veckan i en debatt i radions ”P1”. Jag blev varse detta debattupplägg då jag lyssnade till Lisa Abramowicz , företrädare för Samfundet Sverige-Israel, i Ansgarskyrkan i Västerås i våras. Abramowitcz medverkade då i en serie om konflikten Israel-Palestina som Ansgarskyrkan ordnat. Har skrivit om den här kvällen i ett tidigare blogginlägg. Abramowitcz använde en stor del av sin föreläsning till att gå igenom konflikter världen över. Slutsatsen var att när det kommer till konflikten mellan Israel och Palestina, så var det inte så mycket att tala om. Närmast harmlöst. Frågan om bosättningarna inskränkte sig till bygget av nå´n balkon. Jag har sällan blivit så hjäpen och mållös som efter Lisa Abramowicz närmast propagandistiska föreläsning.

Att nu frågan på nytt hamnat i mediafokus är att Svenska kyrkan, Diakonia och tjugo andra frivilligorganisationer i en färsk rapport pekar på dubbelmoralen i att EU stämplar israeliska bosättningar på palestinskt område som olagliga, samtidigt som varor importeras därifrån, varor som inte märks med sitt ursprung. Många produkter som det står ”Israel” på kommer från ockuperad mark. Rapporten kommenteras av två av Svenska Kyrkans biskopar i en debattartikel i Aftonbladet (31/10).

Nu senast är det Erik Helmerson som i dagens DN (5/11)  tar upp frågan på nytt om det rimliga i att ”Israel hamnar i skottgluggen trots att det finns många som beter sig betydligt värre”. Jag kan faktikt inte alls förstå den invändningen. Skulle jag alltså vara förhinderad att uttala kritik mot Israels bosättningar om jag inte samtidigt formulerar min kritik mot andra orättfärdigheter i andra delar av världen? Jag tycker detta är en helt orimlig ståndpunkt. Jag kan förstå att företrädare för Samfundet Sverige-Israel vill ha det på det sättet. Dom gör vad dom kan för att beskriva det som händer i Israel och Palestina som närmast marginella företeelser. Inget att bry sig om. Varför alls bry sig om bosättningarna på occuperad mark? Varför bry sig om muren som byggs långt inne på palestinsk mark? Det är alldeles uppenbart att Samfundet Sverige-Israel  bestämt sig för att så fort man får chansen så upprepar man sin ståndpunkt för att om möjligt föra frågan om Israels politik åt sidan. Det finns ju värre oförrätter att sättra fokus på. Jag vet ingen som så raffinerat försöker mörka det som pågår på Västbanken, i östra Jerusalem och Gaza som Samfundet Sverige-Israel. Och det ska vi inte ha några synpunkter på.

Det är mest debattekniken jag vänder mig mot. Som ett sätt att försöka strypa debatten om vad som händer i Israel och Palestina. Att så fort jag har något att säga, så är invändningen att jag borde hålla käften. Jag vänder mig mot det sättet att försöka föra bort fokus från själva sakfrågan.

 

2 kommentarer till Jag borde alltså hålla käften!

  1. Gunnar Johansson skriver:

    Har det inte gått upp för Sverige – Israelförbundet att det aldrig förr i historien har varit möjligt att långsiktigt ligga i konflikt med dels sin omgivning dels med hela det regelverk som bygger upp Världssamfundet Det går inte att fortleva som allas fiende enda möjligheten för en stat att bestå är att vara vänskapligt sinnad granne och till ömsesidig nytta. Därför är vi som riktar den hårdaste kritiken också de som söker långsiktig fred och vänskap mellan dagens fiender

  2. Jag håller med dej 100% ,just liknade argument möter jag ofta på min blogg. Ärkebiskopen skriver en bra artikel just om denna kritik sen hans debattartikel ”Märk apelsiner från illegala bosättningar”

    Nej vi skall stå på oss, vi får inte glömma att vi har kristna bröder på Västbanken och i Gaza som lider under Israels ockupation.

    Citat” Jag blir nästan lite fnissig när jag får del av en del av reaktionerna. Många påstår att vi vill ha bojkott av israeliska varor. Andra att vi vill att varor ska märkas med judestjärna. Att vi i artikeln nämner att vi vill Israel väl och önskar en demokratisk utveckling går inte fram.” se länk
    http://blogg.svenskakyrkan.se/arkebiskopen/2012/11/01/varning-for-eftertanke/

Kommentera

