Önskar Skolverket en rikgtigt god och eftertänksam jul!

ljusInte tänkte jag att det skulle bli på det här viset när vi närmade oss första söndagen i advent och vi förberedde oss för att möta Björktorpsskolans elever i ett par adventssamlingar i S:t Eskilskyrkan. Vi har ju gjort detta i så många år och fått all credit för det. Det blev ju inte som vi hoppades. När nu snart hela advent gått och skolans elever tagit jullov så vet jag inte om jag är så mycket klokare kring vad som hänt. Det har varit ett evigt diskuterande om vad som är mäöjligt och inte möjligt. Det som hänt är att skolan ändå hade sin terminsavslutning i kyrkan. Jag själv kreerade rollen som vaktmästrare – tillsammans med flera andra. Efter de inställa advenssamlingarna bestämde vi oss för att inte sura utan se till att skolan fick en god avslutning inför jullovet.

Eskilstuna-Kuriren gjorde en liten affär av detta, att skolan minsann ställde in sitt deltagande i adventssamlingarna men kom till kyrkan när det var dags för terminsavslutningen. Rubriken var något om att när skolan kommer till kyrkan så får pastorn sitta ner och vara tyst. Jag hade ett långt samtal med reportern på tidningen, men det blev inte mycket av det när det väl kom i tidningen. Min poäng – som inte kom med – är den att jag tycker det är mer uppseendeväckande att skolan kommer till kyrkan när det är dags för skolavslutning än detta med en adventssamlings vara elleer inte vara. Vad jag förstår är det varje gång några elever som inte menar sig kunna följa med när skolan har sin högtidliga avslutning, därför att man inte är beredd att gå till en kyrka. Det än mer märkliga är att skolans rektor hela tiden talar om det som en lokal, som om det vore vilken lokal som helst. Det är uppenbart att han inte delar den uppfattningen med alla sina elever och deras familjer. Detta var också något som retade en förälder rer jag talade med i samband med skolavslutningen i går. Varför talar man hela tiden om kyrkan som en lokal?

Björktorpsskolan har i alla år låtit åk 3 dramatisera julevangeliet. Det har varit herdar och vise män, änglakör och litet barn. Nu var det inget av den varan. Jag vet inte varför. Hörde dessutom att musikläraren närmast hade fåtrt tvinga sig till att vi sjöng ”Nu tändas tusen juleljus”. Ja, det finns mycket att säga och tänka om detta. Ska i sinom tid ta reda på hur det var med den här saken.

Ett exempel på hur märkliga turerna varit är det ”erbjudande” jag fick om att ”kan ingen annan från kyrkan vara med i adventssamlingarna och säga det du brukar säga?” Som om att det är när jag som pastor säger en sak som det riktigt problematiska uppstår. Är det jus5t detta som hela saken handlar om? Vem som säger vad? Uppenbart att vi har mycket av teologi att prata med skolan om!

Det var överhuvud taget en annorlunda upplevelse att möta skolan i kyrkan i går, då vi fick så mycket positiva tillrop över att skolan fick vara i kyrkan. En och annan som skämdes över det som varit. Så många som ondgjorde sig över att adventssamlingarna var inställda. Lärare som beklagade att det hela blev inställt. En flicka kom fram och undrade hur det var om jag ändå inte hade velat säga något i avslutningen. Hon tyckte att jag skulle ha gjort det. Så fick jag en kram.

Samtalade med en föräldrer som berättadde om att man aldrig i hans familj pratat så mycket om Gud och Jesus som i anslutning till debatten om vad skolan får göra i kyrkan. Det är alldeles uppenbart att den diskussion som Skolverket drog igång inför advent fått ett rejält genomslag. Kanske på ett sätt som Skolverket inte ens avsett?

dagen_logoI tidningen Dagen har några kollegor – jag vet inte riktigt i vilket sammanhang de finns – formulerat sig i en debattartikel och ifrågasatt det upprop som bl.a. tidningen Dagen genomfört för att få regeringen att ämdra i skollagen för att skolan ska kunna komma till kyrkan. Resomnemanget går ut på – måhända liter slarvigt uppfattat – att de här tämligen utslätade samlingarna kan vi lika gärna vara utan. Att dessa samlingar snarast medverkar till en alltför allmämn bild av vad kristen tro är. Jag håller faktiskt inte med om detta. Jag tänker om exv. de samlingar inför advent vi under många år genomfört, att de bidrar till att tydliggöra vad advent poch jul innebär. Jag har aldrig sett dessa samlingar som nå´n typ av väckelsemöten. Vill vi mer tala om tro och utmana människor att säga ett ja till Jesus Kristus så får det ske på annat sätt och i ett annat sammanhang. I en tid då så mytcket av gammal kunskap är på väg att gå helt förlorad, tycker jag att vi från kyrkor och samfund har en uppgift att tala om vad det är för traditioner och tro som bär våra högtider och som genom bl.a. sina skollov också sätter sin prägel på livet i skolan.

Jag vet inte om Skolverket känner sig nöjda med den uppmärksamhet som frågan nu fått. Tycker verket att man nått sina syften? Jag kan inte annat än tycka att all den uppmärksamhet som frågan om vad skolan kan göra i kyrkan skuklle använts till att sätta tryck i frågan om annat i skollagen som handlar om att ge alla elever det stöd man behöver. Så mycket i skolan handlar nu om att så många elever lämnas därhän, därför att man inte får det stöd man har rätt till. Här borde Skolverket se till att riva upp himmel och jord för att få allt fokus på detta. Den start i livet som skolan har som uppguft att ge varje barn och ungdom, den blir för många helt bristfällig. Skolan är på väg att organiseras sönder och samman.  Jag kan känna mig närmast uppgiven intför mycket av det jag hör om vad som händer i skolan. Vad gör Skolverket för att skapa stor rubriker om detta?

satsa_pa_skolan400_103119337Nu är det snart jul och jag vill önska Skolverket en god jul! Fundera över helgerna över vad nästa utspel ska handla om! Avge gärna nå´n typ av nyårslöfte att nu ska kommuner och friskolor hållas efter så att inte en enda unge hamnar på efterkälken. Se till att det finns kuratorer som det ska finnas! Se till att det finns bibliotek, värda namnet, som det ska finnas. Ja, listan kan göras lång. Om nu skollagen ska följas, så se till att den gär det.Om nu rektorer ska ligga sömnlösa, så se till att det handlar om det mest centrala i skolan!

Önskar också alla läsare av min blogg  ”Uppriktigt sagt” en god jul! Jag har under 2012 inte haft orken att fullfölja ett regelbundet skrivande. Så mycket annat som kommit emellan. Har uppskattat reaktioner jag fått. Min förhoppning är at jag genom mitt skrivanbde bidrar till att sätta ljuset på frågor som hör samman med tro och liv, kyrka och samhälle, nationellt och internationellt. Det finns så mycket viktigt som vi behöver diskutera.

Så – GOD JUL TILL ER ALLA! En på alla sätt fridfull jul!

Kommentera

