Hur blir vi bäst på att göra varandra bra!

Pia SundhageDet är svårt att inte faschineras av damfotbollslegenden och damlandslagets förbundskapten Pia Sundhage. Nu senast var hon gäst i SVT:s ”Min sanning”. Jag blev fast i reprissändningen. Hon är så annorlunda jämfört med andra ledare. Jag gillar hennes sätt att vara ledare och hennes sätt att tänka om ledarskap. Bl.a. detta hur hon tänker om gruppen i relation till individuella prestationer. Jag har sett så mycket lagidrott och så många ledare som svär och förbannar enskilda spelare, så jag vet att det sätt som Pia Sundhage tänker, det är inte självklart. Jagf har sett ledare gapa och skrika att jag insder att det Pia Sundhage talar om som ”managemetn by fear” vberkligen existerar. Pia Sundhage visar med sin framgång som ledare att det är möjlitgt att leda med inspiration och lust. Det är så bra att hon ställer detta på sin spets. Det är inte så att bara för att jag skriker och gormar så blir det enklare för en annan att förstå vad det är jag vill.

Jag värdesätter också hennes sätt att tala om en ledares värdegrund som en viktig utgångspunkt i sitt ledarskap. Frågan är vilken värdegrund jag vill ska prägla mitt ledarskap? Detta rör vid frågan om hur mitt personliga hör samman med min publika roll som ledare. Jag har hört så mycket, som handlar om att ledare inte alls tycks inse att mitt personliga och privata påverkar min trovärdighet som ledare. Som att det är möjligt att vara en som ledare och en annan som privat person. Som att det är möjligt att stå för vissa värderingar som ledare, men när jag kliver av ”plan” vara som att dessa värderingar aldrig passserat mitt huvud. Jag vet att det kan vara så, och jag vet hur galet det kan bli.

Jag gillar hennes sätt att tala om hur en kan göra en annan bra. Inte heller detta är så självklart. Inte ens i en lagsport är det så självklart, när det kommer till det som händer på plan, att en tänker om att man med sitt sätt att vara och spela kan bidra till att göra en annan till en bra spelare. Så mycket går ut på att skapa rubriker kring sitt eget spel.

9789146223924_200_spela-pa-basta-fot-att-leda-med-gladje_storpocketMycket av hennes tankar finns samlade i boken ”Spela på bästa fot – att leda med glädje”. Läs den!!!! Jag gick direkt till bokhykllan efter att ha sett SVT-intervjuvn och blir bara så glad och uppmuntrrad när jag bläddrar i boken. Så mycket bra som blir sagt. Så mycket bra som borde landa som en självklarhet hos alla som är ledare. Oavsett i vilket sammanhang man finns. Alla som förstått detta avgörande i att få andra att växa i sin roll och ta ansvar.

Pia Sundhages sätt att tala om ledarskap borde få prägla ledarskap i alla sammanhang. I såväl näringsliv som kyrka, ja vilket sammanhang det än må vara. Frågan om hur vi är ledare påverkar i så hög grad det sammanhang i vilket jag är ledare. Jag tänker på uppmuntran som ett viktigt inslag i ledarskap. Så lite som egentligen behöver till för att en annan ska känna sig uppmärksammad och ”peppad”. Så lite som behöver till för att en annan ska tycka det är roligt att vara med.

”Vi är varandras miljö – och gör varandra bra”. Så sant! Också det motsatta gäller: att vi i varandras närhet kan sabotera den andres förutsättningar för att bli bra. Att så lite behöver till för att ”luften ska gå ur” en annan människa. När luften går ut, så upphör lusten. Hur svårt kan det vara att fatta detta?

 

Kommentera

