Vad är det som är så konstigt?

IMG_0411_KORRDen kristna tidningen ”Världen idag” publicerar i den här veckans nummer en insändare som ”ondgör” sig över att stödet för Israel har minskat bland många kristna. Resonemanget går ut på att en självklar hållning för en kristen borde vara att stötta Israel och se Israels tillblivelse som en Guds uppfyllelse till det israeliska folket. Den som skrivit insändaren menar att det är ”en stor villfarelse är att kristna vänder sig mot Guds plan med det judiska folket och går världens ärende”. Jag tänker att resonemanget är representativt för den grupp kristna som närmast isolerat läser Bibeln som om inget annat finns att tillföra. Så blind får en bibelläsare intre vara.

Det finns all anledning att hävda Israels rätt till en egen stat och att det israeleiska folket får leva i säkerhet. Frågan är ändå om det Israel som vi närmast dagligen läser om i media är det Israel som fullt ut är det Israel som Bibeln talar om? Är det ena helt likställt med det andra? Är det rimligt att hävda att det moderna Israel i närmast allt är ursäktad för det man driver utifrån bibliska löften? Har inte Israel självt ett ansvar för att leva upp till nå´n typ av biblisk standard för ett gudsfolk? Det var väl utrikesminister Carl Bildt som i ett sammanhang så något i stil med att så mycket av helighet fanns inte att finna i det heliga landet. Nog finns det anledning att problematisera de bibliska berättelserna utifrån det som är dagens verklighet.

Jag kan inte riktigt förstå en kristen hållning som går ut på att ta Israel i försvar i alla lägen, även i en situation då Kristi kyrka och Guds församling är på väg att utplånas av Israel. Det går an att värna kristna och den kristna kyrkan i andra delar av världen där förföljelser är på väg att utplåna kristna gemenskaper, men när det kommer till Israel så gäller inte det. Som om att Gud skulle vara beredd att offra sin kyrka för det judiska fokets rätt till ett land. Jag kan inte se detta som en rimlig hållning. Om det är några som skulle kunna hålla samman en kritisk hållning till Israel med ett försvar för desss självklara rätt att finnas till och samtidigt värna den kyrka som finns i detta heliga land, så borde det vara alla kristna. Vi har alla förutsättningar och skäl att vara tydliga åt flera håll samtidigt.

scscs_kairos_bokomslagJag kan förstå de kristna i Israel och Palerstina som i bl.a. dokumnentet ”KAIROS Palestina” uttrycker det problematiska i dessa teologiska ståndpunkter som i realiteten bidrar till deras egen undergång. Att det är en märklig känsla av att bli närmast förrådd av sina egna bröder och systrar. Jag förstår deras kamp för att finna stöd bland världens kyrkor för sin situation.

Vi har, utifrån också teologiska utgångspunkter, all anledning att vara kritiska till Israel och den politik man driver i Palestina. Vi har all anledning att tala om det för vad det är, nämligern en ockupation. Vi har också all anledning att sluta upp bakom FN:s krav på att Israsel ska lämna dessa ockuperade områden och bidra till att två stater bildas. Det blir en något märklig hållning att se bort från allt detta och tro att man gör Israel en tjänst. Jag kan inte heller se det som insändarskribenten gör det, att detta skulle vara att gå ”världens ärende”. Så världsligt är detta ändå inte. Närmast bibliskt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: