Att vara, också i det yttre, den man är

Idag är det Palmsöndagen och jag har predikat i S:t Eskilskyrkan. Bibelberättelsen på Palmsöndagen handlar om hur Jesus red in i Jerusaelm på en åsna – en lånad åsna och lånade mantlar att sitta på. Ibland fäster jag mig mera vid vad som händer i en berättelse än vad som sägs. Det som händer säger något om personen i berättelsen. Jag inledde min predikan med en ”betraktelse” över den nyvalde påven. Det har hänt en del kring denne nyvalde ledare som är intressant.

Påven FranciscusFör en dryg vecka sedan klev påven Franciscus ut på Peterskyrkans balkong till ömsom jubel, ömsom tystnad. Mer än en undrade över vem han är som nu ska leda den katolska kyrkan med sina 1.2 miljarder medlemmar. Vart vill han föra den kyrka han nu är vald att leda? Bland det första han sa var att “kyrkan ska vara en fattig kyrka och de fattigas kyrka”.

Så berättas hur han som nyvald påve ratade den limousin som körts fram till honom. I stället tog han bussen tillbaka till hotellet där han bodde med kardinalerna. Väl där gick han upp på sitt rum och packade ihop sina saker, gick ner till receptionen för att betala. Ingen visste riktigt hur man skulle hantera en påve som insisterade på att få betala för sig. Han har vägrat byta sitt enkla järnkors mot ett i guld. Han vägrar också bära den hermelinbrättade röda sammetscape som en påve vanligtvis bär. Han valde också att gå vidare i de skor han kom i, istället för att dra på sig dom röda nya skor som han förväntades gå i. Jag har också noterat på bilder jag sett att han försöker styra undan traditionen att människor kysser ringen på hans hand.

Nog säger detta ändå något om vem han vill vara och vad han står för. Jag vill tolka det så. Han väljer och väljer bort för att det yttre ska stämma med det som är hans inre övertygelse och drivkraft.  Hans sätt att vara säger något om vad som är viktigt för honom. Det är alldeles uppenbart att han vill bli påve på ett annat sätt.

Att vara, också i det yttre, den man är. Berättelsen om hur Jesus red in i Jerusalem handlar bl.a. om detta. Och jag tänker att detta är en av våra stora utmaningar.

Inte så sällan blir kompromisserna i livet en typ av förbannelse. Trots alla våra goda föresatser så blir det ändå inte som vi önskat och tänkt oss. Ibland handlar det om att vi inte vågar stå upp för det vi i grunden menar är sant och rätt. Vi vågar inte riktigt skilja ut oss från mängden. Vad ska andra säga? Vad händer med mig om jag säger emot? Vad händer med mig om jag inte går med när alla andra går iväg? Får jag jobba kvar om jag påtalar dom oegentligheter jag upptäckt på min arbetsplats? Hur annorlunda är jag beredd att vara?

Så glider mitt inre och mitt yttre isär. Jag blir i en yttre mening någon annan än den jag innerst inne vill vara. Nog har vi mycket att ta tag i för att livet ska bli mer än yta.

Den 24 mars 1980 – på dagen för exakt 33 år sedan – ledde Oscar Romero, El Salvadors ärkebiskop, en mässa i ett litet kapell. När han höjde nattvardskalken brann ett skott av och ärkebiskopen föll död ner. Mitt i mässan. Förmodligen var detta ett beställningsverk från den regim som ansåg sig anklagad av denne präst och biskop.

Tron drev Oscar Romero att inte kompromissa med sanningen om fattigdomen och de sociala orättvisorna i landet. Han talade klarspråk om hur regimen torterade och mördade sin kritiker. Dagen innan han mördades hade han i en predikan uppmanat salvadornaska soldater att lyda Gud mer än människor.

Jag bli djupt berörd också av hur Oscar Romero valde att leva sitt liv. Vi behöver fler som han. Som vågar! Som avstår det bekväma! Fler som påven Francuscus som väljer bort yttre attribut för att tydliggöra vad det är som är viktigt och avgörande i livet. Som faktiskt vågar göra det. Som vågar det enka och annorlunda. Så enkelt och annorlunda det nu kan bli att vara påve. Underskatta dock inte symbolerna i det som ändå sker. Vi behöver ta intryck av den som ändå vågar något!

Kommentera

