Israelisk f.d. ambassadör: ”Mitt lands själ riskerar att gå förlorad”

Den 11 april publicerade bl.a. Sydsvenskan en debattartikel av Alon Liel, tidigare diplomat i Israels UD och ambassadör i Sydafrika. Debattartikeln är viktig! Läs den! Alon Liel skriver bl.a.: ”Sanna Israelvänner förstår att Israel inte har någon demokratisk framtid utan en tvåstatslösning och inser att Israels bosättningspolitik utgör ett hot mot densamma”.

CIMG5712Jag gillar hanns sätt att formulera sig som att så här bör sanna Israelvänner tänka. Det blir så ofta just det motsatta, att de som kallar sig Israelvänner är kritiska till alla som kritiserar Israel. Liel gör det så tydligt att det som nu sker i Israel hotar hela den judiska demokratiska staten.

Här följer debattartikeln:

”Häromveckan uppmanade Nederländernas regering landets detaljister att märka produkter från israeliska bosättningar med korrekt ursprung: ”Produkt från israeliska bosättningar” och inte ”Tillverkad i Israel”. Andra EU-länder borde följa Nederländernas exempel. Enligt mitt sätt att se är det en meningsfull och viktig handling i Israels intresse.

Jag föddes i Israel, var officer i israeliska armén, deltog i krig och ägnade nästan trettio år av mitt liv åt landets utrikesrepresentation. Under alla dessa år utövade mitt land, som jag älskar, en omfattande kontroll över miljoner civila palestiniers liv. Jag var en del av statsapparaten som ansvarade för såväl kontrollen som de förklaringar omvärlden fick.

Under de decennier som gått har bosättningarna blivit permanenta och det har allvarligt skadat både den palestinska befolkningens grundläggande rättigheter och utsikterna för fred. Dessutom har demokratin underminerats i det land jag så hängivet tjänat.

Alltsedan jag började mitt arbete i den israeliska statens tjänst, för fyrtio år sedan, har jag trott på idén om en tvåstatslösning. De ockuperade områdena skulle Israel låta ingå i en fredsuppgörelse. Men med tiden blev bosättarna i de palestinska områdena snabbt fler och tvåstatstanken började blekna.

Det scenario som alltmer förefaller vara det enda som återstår är möjligheten att en enad stat uppstår mellan floden Jordan och Medelhavet. För mig har det alltid framstått som en mardröm. Mina föräldrars generation hade inte för avsikt att bygga Israel som en judisk-palestinsk stat. En sådan stat med två nationer skulle få två befolkningar med var sin uppsättning rättigheter. Som Israels ambassadör i Sydafrika fick jag en förstahandsbild av apartheid. Utvecklingen mot en stat kan jag bara se som förkastlig: mitt lands själ riskerar att gå förlorad.

I egenskap av israel som tjänat sitt land som soldat och diplomat uppmanar jag världen att kräva att 1967 års gränsdragning ska ligga till grund för en israelisk-palestinsk uppgörelse.

Israel borde göra det möjligt för palestinierna att fullt ut ta ansvar för sina angelägenheter.

Staten Israel kan ta hand om sin egen säkerhet, men inte 2,5 miljoner palestiniers på Västbanken.

Bara genom att skilja Israel från Västbanken och den arabiska östra delen av Jerusalem kan den judiska staten och Israels demokrati räddas och en fullt utvecklad åtskillnadspolitik, apartheid, undvikas.

Bosättningarna bör under tiden inte vare sig godkännas, normaliseras eller legaliseras. Åtgärder när det gäller märkning av produkter från bosättningarna markerar en avgränsning enligt de gränser som gällde före 1967. De ger också trovärdighet åt det internationella samfundets engagemang för en tvåstatslösning och bidrar till att göra visionen om två stater levande igen. Enligt FN:s speciella sändebud Robert Serry hålls den för närvarande vid liv endast med konstgjorda medel.

Sanna Israelvänner förstår att Israel inte har någon demokratisk framtid utan en tvåstatslösning och inser att Israels bosättningspolitik utgör ett hot mot densamma. De kritiserar med rätta den israeliska regeringen för att den fortsätter med sin politik och begär att den ska ändra inriktning.

Israeler som förstår hur viktig tvåstatslösningen är ur ett existentiellt perspektiv kommer att tacka för initiativ utifrån som bidrar till att den kan uppnås. Den nederländska regeringen kommer att vidta åtgärder för märkning av produkter från bosättningar. De brittiska och danska regeringarna har redan gjort det.

Jag tackar dessa regeringar och hoppas att fler EU-stater snart följer deras exempel”. Alon Liel

Kommentera

