Mitt tal på Nationaldagsfirandet i Eskilstuna 2013

Mer än en gång har jag funderat över hur uttryck som ”bra karl reder sig själv” och ”ensam är stark” kommit till. Hur tänkte den som i nå´n form av hybris formulerade det där en dag? Vad är det som gör att vi kan höra den här typen av uttryck också i vår tid, och hur blir det om uttryck som ”Vem bryr sig?” får stå där oemotsagt? Hur bli det då och hur vill vi ha det?

Svenska flagganDet är verkligen inte så att vårt land eller vår stad växer sig stark av värderingar som präglas av uttryck som ”bra karl reder sig själv” eller ”att ensam är stark”. Vårt samhälle byggs upp av att vi är många som står upp för gemensamma utgångspunkter och menar att det som skapar mening i det gemensamma bidrar till att skapa mening för den enskilda medborgaren.

Jag har fäst mig vid det afrikanska uttrycket ”ubuntu” – det som säger att ”I am what I am because of who we all are”.  Jag är den jag är just därför att jag finns i ett sammanhang av andra.  När vi tänker så kan ingen säga till en annan att jag behöver dig inte. Sanningen är att jag behöver dig för att vara jag och du behöver mig för att vara du. Det är ju detta som är att bry sig. Att en annans liv hör samman med mitt liv. Detta till synes så enkla och självklara.

Jag tänker att ett Nationaldagsfirande som detta, just är till för att betona styrkan i att vi hör samman och i grunden är beroende av varandra. En nation är mer än en samling individer och det är detta ”mer” som är utgångspunkten för vårt Nationaldagsfirande.

Ska vi i någon mån kunna klara det som är vår tids stora och alldeles avgörande frågor, så bygger det på att vi tar till oss innehållet i uttrycket att ”I am what I am because of who we all are”. Då är det inte möjligt att hävda min rätt oavsett hur det blir för en annan.

När jag besökt Israel och Palestina har jag flera gånger mött människor som talar om att antingen väljer vi att leva tillsammans eller så kommer vi att dö tillsammans. Det är inte möjligt att skapa en typ av dröm om framtiden där inte också den andre finns med. Detta gäller inte bara i denna utsatta del av världen, utan det gäller för oss alla. Så sammanlänkade är vi med varandra att det som gäller för en också gäller som en verklighet för en annan. Fred är inte bara frånvaro av krig utan i hög grad en fråga om rimliga förhållanden för alla.

Jag står här bl.a. i egenskap av att vara kommunsamordnare för Världens Barn-kampanjen i Eskilstuna. Det är inte utan stolthet jag konstaterar att Eskilstuna sju år i rad utsetts till den mest generösa storstadskommunen i landet. Jag hoppas att du kan dela den stoltheten med mig. De sista sju åren har vi tillsammans – just tillsammans – samlat in över nio miljoner kronor. Detta har varit möjligt därför att vi lyckats skapa den kanske bredaste plattformen för samarbete i Eskilstuna kommun. Målet att göra skillnad för världens barn har fört oss samman.

Utgångspunkten för Världens Barn-kampanjen är att för många barn fortfarande saknar alldeles för mycket. Det handlar om sjuk- och hälsovård, skola, vatten och ett hem att bo i. Det handlar om fred och frihet – allt det som är en självklarhet för dom flesta av oss i vår del av världen. Nästan alltid – för att inte säga just alltid – är det barnen som drabbas allra mest i krig och katastrofer. Barnen har inte valt fattigdomen. Barnen har inte valt krigen. Ändå är det barnen som drabbas allra värst och miljoner av världens barn förvägras sin barndom.

Vi är många som förstått att ska en förändring kunna ske för världens barn, så bygger det på att vi är många som bryr oss. Även om vi inte kan lösa det för alla, får det inte hindra oss att göra det vi kan.

Det vi gör för världens barn hoppas jag ska få vara en inspiration när det gäller att sätta barnen i centrum i vår egen kommun. Ska vår kommun bli en bra kommun att leva i, så förutsätter det att vi tar vår utgångspunkt i hur det blir för barnen. Med ord från gruppen Hansson de Wolfe United – någon gång från början av 1980-talet:

”Jag säger ingenting om krig och fred
heller inget om att tiden är ur led
heller inget om en sårad jord
men hjärtat slår i varje ord

när jag säger dig
min värld är fattig och min dag är död
när barnasinnet har berövats på sin glöd
då har ondskan nått sitt mål till slut
då har all kärlek sinat ut.


Jag säger ingenting om evighet
men livet strömmar i en kontinuitet
från förgånget in i framtiden
så jag frågar dig min vän
Var kommer barnen in?

Jag säger ingenting om krig och fred
heller inget om att tiden är ur led
jag säger inget om en sårad jord
men hjärtat slår i varje ord
var kommer barnen in.
Var kommer barnen in?”

Min självklara utgångspunkt – och jag hoppas att du delar den med mig – det är att när vi gör det som är bäst för barnen, då blir det som bäst för oss alla. Detta gäller för hur vi ordnar det i våra nära sammanhang, det gäller för vår egen kommun och det gäller för hur vi prioriterar nationellt och – och en fråga: varför är det så att riksdagen ännu inte kunnat ena sig om att ta in FN:s Barnkonvention i svensk lag? Vad är det som är så svårt? Varför kan andra länder, men inte Sverige? Till världens alla ledare säger vi när vi möts kring det som är viktigt för vår nation– ha barnens bästa för era ögon! Frågan om var barnen kommer in i vårt sätt att tänka och prioritera måste få ett tydligt svar.

I en av Bibelns berättelser tar Jesus fram ett barn och ställer det framför de vuxna som stridit om vem av dom som var störst, och så säger han, att om dom inte blir som det där barnet, så är dom förlorade.

Jag skulle vilja att du går från det här Nationaldagsfirandet med en känsla av att vad som helst är möjligt om vi gemensamt bestämmer oss för det. Att det är när vi bryr oss om det som går utöver mig själv och mitt eget som vi har förutsättningar att uträtta stordåd. Vi har bevisat det i vår insamling till världens barn. Låt oss ta det till oss och låt det få prägla bilden av Eskilstuna. Det är visst så att vi kan! Vi både vill och kan.

 

En kommentar till Mitt tal på Nationaldagsfirandet i Eskilstuna 2013

  1. stevegrasberg skriver:

    Bra Claes-Göran – ett hedersuppdrag du har förvaltat väl.

Kommentera

