Detta är inte modigt!

Den här texten har jag sett ”valsa runt” på Facebook:

textVar kommer en så´n här text ifrån? Vem är det som har intresse av att sprida den här typen av texter? Är det någon som vet? Ynkligt!

Har funderat över hur jag ska förhålla mig till texten. Ett alternativ är att helt ignorera den. Ett annat att argumentera emot. Jag väljer att argumentera emot. Varför ska en text som den här få delas på Facebook och människor känna det som att man är modig när man delar den och uppmanar fler att läsa den.  Gör jag någon ledsen som lagt upp den på sin Facebooksida? Jag tänker att har man lagt ut den på sin sida så måste det vara OK att säga att detta är inte OK! Vi är många som tänker på ett helt annat sätt och vi står för det. Den diskussionen måste vi klara av att ta. Tänker vi olika om detta så låt oss resonera om hur vi tänker! Låt åsikterna få brytas mot varandra. Det är definitivt inte farligt.

Detta är en typ av försåtlig politisk propaganda. Kan inte komma ifrån att detta liknar det Sverigedemokraterna  ständigt återkomer till. Varför ska vi låta pengar gå iväg till bistånd när vi har så stora egna behov. Tänket bygger på att vi inte har råd att klara båda dessa utmaningar. Som att vi är så utfattiga i Sverige – ett av världens allra rikast länder – att vi måste välja. Det som gör hela resonemanget så stötande är att den politik regeringen fört i flera år går ut på att berika oss alla genom att låta många miljarder av statens resurser gå ner i våra privata fickor. Och så säger vi att vi inte har råd! Vi bygger om och vi bygger till! Vi byter bil och vi gör långa resor. Vi bygger upp privata pensionstillgångar. Så spelar vi ut sociala behov i vårt eget land mot behov i andra länder. Detta är inte seriöst och det är definitivt inte särskilt modigt att sprida en text som denna.

Detta är vad kristen tro i grunden handlar om. Att vara barmhärtig. Att dela med sig. Att låta en annan och en annans liv bli en del av mitt liv. Det var ju så Jesus gjorde. Såg det andra inte såg. Gjorde den barmhärtige samariern till ett föredöme. Han som tog av sina egna pengar och såg till att den slagne mannen fick vård. Detta har jag predikast om och detta kommer jag att fortsätta säga och inser att jag behöver vara än mer engagerad i detta.

Jag tänker om min tro i termer av solidaritet med människor såväl i vårt eget land som i andra länder. Jag tänker inte om detta som så särskilt modigt, men jag måste få stå upp för ett sådant sätt att tänka, och jag tror att vi behöver vara många som gör det. Vore det möjligt så avstår jag gärna från det femte jobbskatteavdrag som tydligen är på gång. Jag behöver inte mer för att konsumera mera. Jag har tillräckligt och jag tror att vi alla har tillräckligt. Använd det utrymme som regeringen tydligen anser finns till att förändra situationen för de som behöver det i vårt land liksom i andra länder. Vi har råd till det!

Kommentera

